Recensie: De Antwoorden


38588914

Titel: De Antwoorden
Auteur: Catherine Lacey
Genre: Literatuur, Contemporary
Verschenen: 2018
Pagina's: 385
Uitgever: Das Mag
Originele titel: The Answers
Bindwijze: Paperback
Prijs: 22,99
Cijfer: 6,0 of 3/5 sterren

Een Tom Cruise-achtige acteur wil met een duur experiment de perfecte liefde construeren. Een team onderzoekers stelt een harem voor hem samen, waarin elke vrouw een andere rol vervult. Een Boze Vriendin om ruzie mee te maken, een Moederlijke Vriendin om zijn was te doen, een Banale Vriendin om mee te hangen.

Mary Parsons, opgegroeid in een strengreligieuze, wereldvreemde familie, wordt zijn Emotionele Vriendin. Ze is degene met wie hij een intimiteit vindt die recht tegen de opzet van het onderzoek dreigt in te druisen. Is dit de liefde waar hij al die tijd naar op zoek was? Maar dan grijpt het team in en lijken de acteur en Mary gijzelaars van hun eigen experiment te worden. 


Ik kreeg dit boek toegestuurd als recensie-exemplaar van Das Mag, dus ontzettend bedankt dat ik het mocht lezen! 

De Antwoorden gaat over Mary, die besluit mee te doen met een onderzoek van een bekende acteur waarbij ze een specifieke rol krijgt om met hem om te gaan. In principe is dat alles wat je moet weten en dat was ook hetgeen wat ervoor zorgde dat mijn interesse werd gewekt. 

Doordat het verhaal in het begin nogal vaag was en nergens over leek te gaan (in het eerste deel van De Antwoorden zit Mary nog niet in het onderzoek), kwam ik pas ongeveer op de helft van het boek in het verhaal. Daar veranderde het perspectief van de eerste persoon naar de derde en kreeg je ook het perspectief van een aantal andere personages te zien. Slim gedaan, al leken sommige personages niet zo veel toe te voegen aan de rest van het verhaal. 

Zo bleef De Antwoorden merendeels: langzaam en verwarrend. Tot het einde. Ik zal maar alvast zeggen dat dit als spoiler gezien kan worden, maar die onthulling heeft ervoor gezorgd dat ik dit boek veel meer waardeer dan ik eerst deed. Nogmaals, slim gedaan. 

De schrijfstijl was in het begin net zoals het verhaal een beetje vaag, maar na een tijdje kwam ik erin en was het niet meer zo moeizaam. En dat is eigenlijk alles wat ik over dit boek te zeggen heb. 

De Antwoorden is niet per se een boek dat iedereen ooit gelezen moet hebben, maar als je van verwarrende, *spoiler* plottwist-achtige *spoiler* boeken houdt is dit zeker een aanrader. 

Heb jij De Antwoorden gelezen?

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts