Recensie: Dirk Gently's Holistic Detective Agency Seizoen 2

Titel: Dirk Gently's Holistic Detective Agency
Gecreëerd door: Max Landis
Gebaseerd op: Dirk Gently's Holistic Detective Agency van Douglas Adams
Acteurs: Samuel Barnett, Elijah Wood, Hannah Marks
Seizoen: 2
Afleveringen: 10
Genre: Comedy, Mystery, Sci-Fi
Verschenen: 5 januari 2018
Duur: 42 minuten per aflevering
Cijfer: 10 of 5/5 sterren

Centers on the titular holistic detective who investigates cases involving the supernatural. Based on the "Dirk Gently's Holistic Detective Agency" novel series, written by Douglas Adams and published by Simon and Schuster in 1987.

Nadat ik vorig jaar het eerste seizoen van Dirk Gently's Holistic Detective Agency had gezien was ik fan. Mijn geluk kon niet op toen ik ontdekte dat er een tweede seizoen van zou komen, dus toen het in januari op Netflix gezet werd, kon ik niet wachten om het te kijken. Helaas kon ik het nu pas kijken, doordat ik nog bezig was met allerlei andere series en meerdere toetsweken had op school. Ondanks dat was ook dit seizoen fantastisch.

Voor de mensen die niet weten waar deze serie over gaat: we volgen het verhaal van Dirk Gently, een holistische detective, en zijn 'assistent' Todd Brotzman. Dirk geloofd dat alles met elkaar verbonden is, wat heel vaag klinkt, maar in principe inhoudt dat alles dat gebeurt tijdens zijn avonturen en zaken (hij is tenslotte een detective) een verband heeft. Een theekopje dat omvalt? Heeft met de zaak te maken. Het volgen van een konijn die op de weg verschijnt? Heeft met de zaak te maken. Enzovoorts, enzovoorts. Dat is het holisme. En dit is eigenlijk alles wat je zou moeten weten over deze serie.

Op dit moment lijkt Dirk Gently's Holistic Detective Agency een beetje op Harry Potter. Niet met het magische gebeuren en Hogwarts en alles, maar dat ieder boek/seizoen een ander aspect behandelt. Zo gaat het eerste Harry Potter-boek over de Steen der Wijzen, het tweede over een geheime kamer, het derde over tijdreizen (en een zekere gevangene) en het vierde over een toernooi tussen drie scholen. Op die manier is ook deze serie opgebouwd, al zijn het er maar twee en zullen het er helaas maar twee zijn. Daarom is het belangrijk om niemand te spoilen met waar dit seizoen over gaat, zodat je als kijker ook na kunt denken, samen met Dirk Gently en de rest.

Ik kan eigenlijk niets anders zeggen dat ik ook dit seizoen helemaal geweldig vond. Ook nu waren de personages om van te houden (en werden sommigen rechtvaardigd). Ik bedoel, kijk dan naar Dirk Gently! Hij (en Samuel Barnett) is een schat. Het verhaal zat goed in elkaar, en inderdaad: álles was met elkaar verbonden. En, het belangrijkste: het was weer volkomen absurd en hilarisch. Vooral dat laatste. Witchakookoo. Haha.

Hoewel ik deze serie als een favoriet zie, moet ik wel zeggen dat het niet aan iedereen besteed is. Voor sommigen is het te absurd, verwarrend, of misschien gewoon te saai. Daarom raad ik aan om niet alleen de eerste aflevering te kijken. Kijk de eerste twee of drie of zo, omdat de eerste aflevering de meest verwarrende aflevering ooit is. En als je het leuk vindt, geniet dan van de rest van het eerste seizoen en doe rustig aan met het tweede seizoen, want BBC America heeft besloten om geen derde seizoen te maken, wat mij ontzettend boos maakt, omdat ik meer Samuel Barnett als Dirk Gently wil zien. En Elijah Wood als Todd. En Fiona Dourif als Bart. En de rest als alle andere personages. Geef ons seizoen drie... (Er is een petitie op Change.org voor een derde seizoen, dus heel misschien komt er toch wel een derde seizoen. Hopelijk.)

Verder wil ik mijn liefde voor Dirk Gently's Holistic Detective Agency nogmaals delen. Kijk het! Het staat op Netflix, dus als je het hebt: klik erop en kijk het! Bedankt. Dan blijf ik hopen op een derde seizoen.

O, en als je nog niet overtuigd bent: het verhaal is ontzettend origineel. Misschien wil je het nu wel kijken?

Heb jij Dirk Gently's Holistic Detective Agency gezien?

Reacties

Populaire posts