Recensie: Rick and Morty Seizoen 1 en 2

Titel: Rick and Morty
Gecreëerd door: Dan Harmon, Justin Roiland
Acteurs: Justin Roiland, Chris Parnell, Spencer Grammer
Seizoen: 1 en 2
Afleveringen: 11 en 10
Genre: Animation, Adventure, Comedy
Verschenen: 2013 en 2015
Duur: 22 minuten per aflevering
Cijfer: 9,5 of 5/5 sterren

An animated series on adult-swim about the infinite adventures of Rick, a genius alcoholic and careless scientist, with his grandson Morty, a 14 year-old anxious boy who is not so smart, but always tries to lead his grandfather with his own morale compass. Together, they explore the infinite universes; causing mayhem and running into trouble. (IMDb.com)

Ik heb mijn nieuwe liefde gevonden: Rick and Morty. Wat houd ik van deze serie. Normaalgesproken kijk ik amper (eigenlijk helemaal geen) cartoons (of tekenfilms of hoe je het ook noemt), dus waarom ik deze serie ben begonnen te kijken vraag ik mij nog steeds af. Wat ik wel weet is dat ik er geen spijt van heb.

Rick and Morty gaat over een opa (Rick) en zijn kleinzoon (Morty). Rick is een slimme, maar gestoorde wetenschapper. Morty is niet al te snugger en 'helpt' zijn opa tijdens zijn avonturen. Verder nog iets? O ja, er worden heel veel grappen gemaakt. Grappen die voor volwassenen zijn gemaakt.

In amper twee weken tijd heb ik beide seizoenen gekeken. Dat zijn in totaal 21 afleveringen die allemaal 22 minuten duren. Dit is misschien niet zo bijzonder voor binge-watchers, maar aangezien ik meestal na twee afleveringen geen zin meer heb in een serie, vind ik dit knap van mijzelf (de enige andere keren die ik kan herinneren waarin ik een seizoen heb gebinge-watched was toen ik het eerste seizoen van Voltron keek en American Horror Story Murder House).

Waarom ik Rick and Morty zo fantastisch vind? Het is ontzettend random, maar het is nog steeds logisch, wat ik fijn vind. Random en niet logisch? Nee, dat vind ik vreselijk (Release van Patrick Ness, kuch kuch). Hoewel iedere aflevering over totaal iets anders gaat en ze los van elkaar gezien kunnen worden, zit er toch een rode draad in het verhaal en wordt er continu verwezen naar eerdere afleveringen.

Daarnaast zijn er talloze verwijzingen naar andere films, tv-series en artiesten (en niet te vergeten, Gravity Falls), zoals Game of Thrones, David Bowie, Cloud Atlas en nog veel meer. En als je kijkt naar de titels, zie je dat ze varianten zijn van bekende films. Voorbeelden? Total Rickall - Total Recall, Close Rick-counters of the Rick Kind - Close Encounters to the Third Kind en The Rickshank Rickdemption - The Shawshank Redemption. Geniaal, toch? Ook zie je dat er goed nagedacht is over de grappen. Al zijn er ook heel veel die gewoon absurd zijn. Mijn favoriet? De plumbus. Daar is dit geweldige filmpje van.

Ik blijf maar dralen, maar dat komt doordat ik niets anders kan zeggen dat deze serie absurd, grappig en geweldig is. Je zou het moeten kijken om dat te snappen. Ik heb trouwens gehoord dat het een soort van 'volwassenere' versie is van Gravity Falls, dus als je die serie geweldig vindt, is deze misschien ook iets voor jou. Ik ben op dit moment bij aflevering acht van seizoen één, wat betekent dat ik nog heel veel in te halen heb.

Raad ik je Rick and Morty aan? Ja! Als je van grappige dingen en absurditeit (is dat een woord?) houdt, is dit dé serie die je zoekt. O ja, en als je niet weet of cartoons wel iets voor je zijn: het duurt maar 22 minuten, dus probeer gewoon een aflevering uit en kijk of het je iets lijkt. Zo ja, dan heb je een nieuwe tv-serie gevonden. Zo nee, dan geeft dat niet, want het was toch maar 22 minuten. Trouwens, als je klaar bent met seizoen twee, kun je gelijk verder met het derde seizoen, want de serie gaat weer verder op 30 juli! Wubba lubba dub dub!

Heb jij Rick and Morty gezien?

Reacties

Populaire posts