Recensie: Finale (Legend #3)

Verschenen: 29 augustus 2014
Pagina's: 379
Uitgever: Gottmer
Originele titel: Champion
Prijs: 16,95
Cijfer: 8,5 of 5/5 sterren

Deel 3 uit de spannende Legend-serie. June en Day hebben al veel moeten opofferen voor hun land en voor elkaar. Nu het vredesverdrag tussen de Republiek en de Koloniƫn zo goed als gesloten is, is de rust weergekeerd. Maar dan breekt er een epidemie uit en de oorlogsdreiging neemt toe. June moet uitkomst bieden. Om duizenden levens te redden moet ze de jongen van wie ze houdt vragen alles op te geven.Met bloedstollende actie en tergende spanning weet Marie Lu haar trilogie tot een verbluffend einde te brengen.

Een hele tijd geleden las ik eindelijk de Legend-trilogie van Marie Lu uit en ben ik nu er eindelijk aan toegekomen om voor het laatste boek, Finale, een recensie te schrijven.

Ik kreeg dit boek samen met het tweede deel van Gottmer cadeau als bedankje dat ik bij hen stage gelopen had. Nogmaals bedankt! En nogmaals mijn excuses dat deze recensie nu pas komt...

Hoewel ik niet meer precies kan herinneren hoe dit boek precies in elkaar zat, weet ik nog wel dat het onder andere heel erg makkelijk las. Marie Lu heeft een hele fijne schrijfstijl en daar houd ik van. Soms is het fijn om even een boek te lezen waar je makkelijk doorheen kan komen in plaats van al die metaforen die bijvoorbeeld bij de boeken van Jandy Nelson voorkomen (niet dat ik dat slecht vind, maar je snapt hopelijk wat ik bedoel).

Ook weet ik nog dat het verhaal van Finale erg bevredigend was. Ik heb maar al te vaak meegemaakt dat het laatste deel van een trilogie niet kan tippen aan het eerste boek (om nog maar niet te spreken van het tweede boek als tussenboek), wat vooral voorkomt bij dystopische series, maar dit geval was blijkbaar een uitzondering, want het eindigde al anders dan normaal (geen clichĆ©-einde dus). Dit kan ik vaak ook niet zeggen van eindes van slotdelen, maar weer bij dit boek zat die prima in elkaar.

Ik moet toegeven dat het af en toe een beetje clichĆ© was, maar ja, wat is nou nĆ­Ć©t clichĆ©? Ik ben in ieder geval blij dat ik deze serie heb kunnen beĆ«indigen (niet omdat het slecht was, maar omdat er zo veel series zijn die ik ben begonnen, maar nooit heb uitgelezen) en dat alle boeken netjes naast elkaar staan in mijn kast (prachtig dat ze even groot zijn).

Of ik deze serie aanraad? Jazeker! Waarschijnlijk aarzel je nog een beetje omdat dit weer zo'n dystopische trilogie is, maar ik moet meedelen dat ik precies dƔt dacht en niet teleurgesteld werd. Weet je het nog steeds niet? Lees dan Warcross (het nieuwste boek van Marie) en als die je overtuigd heeft, begin dan aan dit boek. Nee, ik bedoel Legend. Je kunt natuurlijk niet bij het laatste deel beginnen (wat ik wel deed bij Percy Jackson, maar dat is een ander verhaal). Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar Warcross. En naar The Young Elites (al heb ik meer interesse in Marie's nieuwste boek).

Heb jij Finale gelezen?