Recensie: Penny Dreadful Seizoen 1


Afbeeldingsresultaat voor penny dreadful poster
Titel: Penny Dreadful
Gecreëerd door: John Logan
Gebaseerd op: O.a. The Picture of Dorian Gray (Oscar Wilde) en Frankenstein (Mary Shelley)
Acteurs: Josh Hartnett, Timothy Dalton, Eva Green
Seizoen: 1
Afleveringen: 8
Genre: Drama, Fantasy, Horror
Verschenen: 2014
Duur: ± 55 minuten per aflevering
Cijfer: 7,5 of 4/5 sterren

Explorer Sir Malcolm Murray, American gunslinger Ethan Chandler, scientist Victor Frankenstein and medium Vanessa Ives unite to combat supernatural threats in Victorian London. (IMDb.com)

Penny Dreadful was een tv-serie die ik al een tijdje kende, maar waarvan ik nooit wist waar het nou precies over ging. Op een dag zag ik dit staan: A psychic, a cowboy, an explorer and DR. Frankenstein. They're all that stands between England and unspeakable evil. En ik was onmiddellijk verkocht.

Niet veel later begon ik aan aflevering één, een beetje bang voor wat er komen ging (het wordt beschreven als horror), maar uiteindelijk bleek het niet zo eng te zijn als ik dacht dat het zou zijn. Zie het voor je als Stranger Things, maar dan voor volwassenen, dus een beetje enger, smeriger en met dingen waardoor het zo awkward is om Game of Thrones met je familie te kijken.

Het is ook niet zo raar dat ik Game of Thrones hierbij haal, want er zaten ontzettend veel saaie stukjes in dit seizoen. Vaak werd er alleen gepraat, en als er niet gepraat werd, werd het heel erg erotisch. Maar naast deze dingen, waardeerde ik het verhaal en vroeg ik mij af hoe de makers hier in hemelsnaam op kwamen.

Een reden waarom ik Once Upon A Time leuk vind en dus ook tof vind aan Penny Dreadful, zijn de verwijzingen naar boeken en verhalen. Zo is dokter Frankenstein al een genoemd voorbeeld, maar ook Dorian Gray van The Picture of Dorian Gray zit erin, net zoals Van Helsing en dat was het wel, volgens mij. Het aantal bekende acteurs (of mensen, om heel eerlijk te zijn) is ook erg hoog. Zo kende ik Eva Green al van James Bond en Miss Peregrine's Home for Peculiar Children, Timothy Dalton ook van James Bond, Olly Alexander van Years & Years en Billie Piper van Doctor Who.

Het verhaal is erg origineel, al was het soms erg langdradig (hóé kan dat met maar acht afleveringen?!). Op een gegeven moment stopte ik gewoon bij aflevering zes, hoe spannend het ok was geëindigd. Maar na een tijdje was ik het zat om de laatste twee afleveringen niet te zien, dus keek ik ze en wat ben ik blij dat ik dat heb gedaan! Aflevering acht eindigde met een onthulling, en nu wil ik verder kijken!

Het enige wat jammer was was dat ik mij niet verbonden voelde met de personages. Ze waren zo afstandelijk en uiteindelijk heb ik dan ook geen favoriet personage gekregen. Oké, misschien wel. Victor Frankenstein is mijn favoriet... Over zijn jeugd kom je iets te weten (ook over die van Vanessa, maar die was minder leuk), wat hem wat diepgang gaf en liet zien waarom hij was geworden zoals hij nu was.

De soundtrack van deze serie is zó mooi... Hoewel de intro zo'n intro heeft als The Crown en Outlander, was het niet erg (die intro's zijn namelijk soms erg saai, qua beeld), omdat de muziek het goed maakte.

Als laatste wil ik delen dat Eva Green een ge-wel-dige actrice is. Op IMDb las ik dat ze (erg) verlegen was, dus dat ze hier iemand speelde die bezeten was door de duivel... Mijn complimenten.

Penny Dreadful is een tv-serie (eigenlijk moet dat 'tv' weg, aangezien het een Netflix-original is) die ik aanraad aan iedereen die van een beetje horror houdt, (Victoriaans?) Londen, meerdere hoofdpersonen en paranormale dingen (duh). Er is wel iets wat ik erbij moet zeggen. Penny Dreadful eindigt bij seizoen drie, dus er komt geen vier. Voor het geval je verder wilt kijken.

Heb jij Penny Dreadful gezien?

Reacties

Populaire posts