Recensie: Fantastic Beasts and Where to Find Them (Fantastic Beasts and Where to Find Them #1)

Afbeeldingsresultaat voor fantastic beasts poster
Titel: Fantastic Beasts and Where to Find Them
Regisseur: David Yates
Serie: Fantastic Beasts and Where to Find Them #1
Gebaseerd op: Fantastic Beasts and Where to Find Them van Newt Scamander (J.K. Rowling)
Acteurs: Eddie Redmayne, Katherine Waterston, Alison Sudol
Genre:
Adventure, Family, Fantasy
Verschenen: 17 november 2016
Duur: 133 minuten
Cijfer: 9,5 of 5/5 sterren

The year is 1926 and Newt Scamander has just completed a global excursion to find and document an extraordinary array of magical creatures. Arriving in New York for a brief stopover, he might have come and gone without incident...were it not for a No-Maj (American for Muggle) named Jacob, a misplaced magical case, and the escape of some of Newt's fantastic beasts, which could spell trouble for both the wizarding and No-Maj worlds. (IMDb.com)

Fantastic Beasts and Where to Find Them is een van de films waar ik op heb zitten wachten sinds J.K. Rowling bekend heeft gemaakt dat er een nieuwe film zou komen die afspeelde in de wereld van Harry Potter. Na meer dan een jaar wachten (of was het twee? Ik weet niet meer wanneer ze het bekend hebben gemaakt) was Fantastic Beasts eindelijk te zien in de bioscoop en ik wist niet hoe snel ik er heen moest zonder in de tussentijd gespoild te worden.

Gisteren was het zover: ik ging naar de bioscoop en keek daar voor het eerst een magische film als deze (ik heb Harry Potter nog nooit in de bios gezien). Was ik blij? Mijn goden, ik kan niet zeggen hoe blij ik was dat deze film bestond en ik het mocht zien.

Een grote vraag die mensen graag beantwoord willen zien is of deze film een rip-off. Nee, eigenlijk niet. Het verhaal is helemaal zijn eigen, en ik had geen moment de negatieve Cursed Child-gevoelens. Of deze film een spin-off is? Eigenlijk ook niet. Een prequel kan ik het ook niet noemen. Zoals ik zei is het verhaal helemaal zijn eigen en zie ik het (net zoals J.K. Rowling het zegt) als een uitbreiding van de wereld van Harry Potter.

Aangezien dit door de queen zelf is geschreven, heeft ze veel dingen van de magische wereld kunnen uitbreiden. Hoe is namelijk het leven als tovenaar in een stad vol met dreuzels (in dit geval Niemagies)? Hoe is het leven na een toverschool als Hogwarts of Ilvermorny? Harry Potter draaide vooral om het schoolleven, dus om te zien wat tovenaars en heksen doen na hun schoolcarrière was erg interessant. Het verhaal zat gewoon top in elkaar en is precies wat ik verwacht van J.K. Rowling (en niet iets als Harry Potter and the Cursed Child).

Wat ook erg interessant was, waren de fabeldieren. Op een leuke, maar toch educatieve manier komen we erachter wat voor magische wezens er allemaal bestaan. Natuurlijk zien we niet elk bestaand wezen, maar dit is toch heel wat beter dan Hagrids lessen.

De personages kenden we vóór deze film niet (misschien van naam, maar meer niet). Toch hebben ze zich in deze korte tijd genesteld in onze harten (Niffler en Pickett inbegrepen). De awkward Newt, de heumeurige (?) Tina, de grappige Jacob, de charmante Queenie...

Ik heb deze film in 3D gezien, en daar ben ik heel blij mee. Er zijn té veel films die 3D zijn, maar helemaal niet dat gevoel geven. Fantastic Beasts, in tegendeel, laat echt zien dat het 3D is. Dit is hoe het hoort mensen, en niet die films die niet dat beetje extra geven wat het wel zou moeten doen.

Fantastic Beasts and Where to Find Them is een aanrader. Ben je een Potterhead? Dan is de kans heel groot dat je deze film al hebt gezien. Heb je dat nog niet gedaan? Dan raad ik je aan om dat zo snel mogelijk te doen. En wees niet bang dat je het gaat vergelijken met het boek, want er is geen boek met een verhaal als deze (behalve die Original Screenplay, maar dat is gewoon het script). Ben je niet zo een fan van Harry Potter? Ga ook deze film kijken! Of je het leuk gaat vinden weet ik niet, maar de CGI is echt heel goed, dus kijk daar maar je ogen naar uit (en kun je tegelijkertijd Potterheads vergezellen).

Heb jij Fantastic Beasts and Where to Find Them gezien?

Reacties

Populaire posts