Recensie: Boy 7

Regisseur: Lourens Blok
Gebaseerd op: Boy 7 van Mirjam Mous
Acteurs: Matthijs van de Sande Bakhuyzen, Ella-June Henrard, Tygo Gernandt
Genre: Action, Sci-Fi, Thriller
Verschenen: 19 februari 2015
Duur: 90 minuten

When Sam regains consciousness in the middle of a crowded subway, he doesn't know how he got there, where he came from nor his own name. He franticly searches for his identity, using the contents of his backpack. Slowly but surely he realizes his life is in great danger. (IMDb.com)

In de zomer van 2015 gaf Best of YA de e-book van Boy 7 cadeau en normaal gesproken lees ik geen boeken van Nederlandse schrijvers, maar omdat ik van het boek had gehoord en omdat het gratis was, dacht ik: waarom niet? Daarnaast had ik ook niets te doen, dus waarom zou ik niet lezen? Twee weken geleden kwam de film van dit boek op tv. Vergelijken wil ik niet, want er valt nauwelijks iets te vergelijken, al doe ik dat toch. Zonder het te willen. Maar ja, ik heb Boy 7 gezien.

De film speelt af in een toekomstige Nederland die een politiestaat is geworden (het boek speelt af in de VS, dus daar gaat het al) en begint met Sam die zich niets meer kan herinneren. Tegelijkertijd ziet hij een roodharig meisje - Lara. En zo begint het verhaal.

Boy 7 is, als je niet kijkt naar het boek, een spannende film, die ook erg origineel is. Criminelen die worden opgeleid in hetgeen waar ze goed in zijn om iets goeds te doen voor het land? Leuk! Nederland als politiestaat? Oké! Wel een cliché Young Adult-verhaal, maar goed, daarom is deze film ook bedoeld voor jongeren en niet voor volwassenen, maar betekent het ook niet dat zij het niet mogen zien.

Hoewel er duidelijke verschillen zijn tussen het boek en de film, zijn er ook raakvlakken. Ik snap wel waarom deze keuzes zijn genomen, want een Nederlandse jeugdfilm filmen in Nederland is eenmaal goedkoper dan als ze de hele cast over moeten vliegen naar de Verenigde Staten. En gebeurt er uiteraard veel meer in het boek dan mogelijk is om te filmen.

Ik kijk bijna nooit Nederlandse films (volgens mij is dit naast Mees Kees en Achtste Groepers Huilen Niet de enige andere Nederlandse film die ik ooit heb gezien), dus ben ik nogal verrast door Boy 7. De kwaliteit is natuurlijk niet geweldig goed, maar als ik het vergelijk met andere films uit Nederland... Top!

Boy 7 is een film die ik aanraad. Niet alleen omdat het Nederlands is, maar ook omdat het verhaal (vergeleken met andere Nederlandse boeken en films) erg origineel is. Houd je van spanning, avontuur en een dystopische wereld? Dan is dit dé perfecte film. Wil je meer? Lees dan het gelijknamige boek, maar let er wel op dat de verhalen helemaal anders zijn.

Heb jij Boy 7 gezien?