Recensie: Vals Licht


Vals licht
Titel: Vals Licht
Auteur: Joost Zwagerman
Genre: Literature
Verschenen: 15 oktober 2013 (eerste editie in 1991)
Pagina's: 307
Uitgever: Arberiders Pers
Bindwijze: Hardcover
Prijs: 12,50
Cijfer: 6,0 of 3/5 sterren

Alles moest geheim blijven. Simon loog tegen familie en vrienden. Hij kon niemand vertellen waar en hoe hij Lizzie Rosenfeld had ontmoet.

Simon Prins, student Nederlands, raakt gefascineerd door de wereld van de Amsterdamse prostitutie. Hij wil de wetten en geheimen doorgronden van dit 'schaduwbestaan'. Tot het onvermijdelijke gebeurt: hij raakt verliefd op een van de werkende meisjes.


Bij Nederlands kreeg ik een literatuurlijst en een van de boeken die daarop stond was Vals Licht. Om de een of andere reden sprak het me aan. Misschien omdat een van de hoofdpersonen niet 'helemaal eerlijk' was. Ik leende in ieder geval dit boek bij de bibliotheek en begon het te lezen.

En mijn goden wat is dit boek vreselijk! Het onderwerp is niet iets wat ik leuk vind om over te lezen (urgh, geef mij geen prostitutie meer), Joosts schrijfstijl was soms erg verwarrend en Simon was een vreemd personage. Hij was vijftien en hij bezocht al bordelen? Mijn antwoord: WTF.

De eerste helft van het verhaal verliep erg moeizaam. Er gebeurde eenmaal niets spannends en ik vervloekte mijzelf dat ik dit boek had gekozen om te lezen.

Maar toen kwam er een wonder. Het tweede helft van het verhaal was veel fijner om over te lezen. Niet leuk, maar minder vreselijk. Dit kon ook komen doordat er veel minder prostitutie-gebeuren was.

Helaas bleef dit boek erg teleurstellend. Ik verwachtte veel meer (en ergere) leugens. Het einde was daarom ook erg zwak en ik was maar al te blij dat het verhaal eindelijk was afgelopen.

Hoe dan ook, Vals Licht is geen boek dat ik aanraad. Geef mij maar Herman Koch. Sorry Joost (ook al zul je dit nooit lezen), maar ik ga geen boeken van jou meer lezen. Misschien vind je dit boek wel leuk als je het leuk vindt om over prostitutie te lezen, maar anders zou ik hier gewoon van afblijven. En die cover! Oei! Het is passend bij het verhaal, maar hier zou ik nooit voor gekozen hebben.

Heb jij Vals Licht gelezen?

Reacties

Populaire posts