Recensie: Once Upon A Time Seizoen 1

Titel: Once Upon A Time
Gecreërd door: Adam Horowitz, Edward Kitsis
Gebaseerd op: Verscheidene sprookjes en verhalen
Acteurs: Jennifer Morrison, Lana Parrilla, Jared Gilmore
Seizoen: 1
Afleveringen: 22
Genre: Adventure, Family, Romance
Verschenen: 2011
Duur: ± 43 minuten
Cijfer: 8,0 of 5/5 sterren

For Emma Swan, life has been anything but a happy ending. But when she's reunited with Henry - the son she gave up for adoption ten years ago - on the night of her 28th birthday, everything changes. The now 10-year-old Henry is in desperate need of Emma's help because he believes from reading a book of fairytales that she's the daughter of Snow White and Prince Charming - who sent her away from the Enchanted Forest to be protected from a curse that was enacted by the Evil Queen. Emma initially refuses to believe a word of Henry's story but soon finds that his hometown of Storybrooke, Maine is more than it seems. Because it's in Storybrooke that all of the classic characters we know are frozen in time with no memories of their former selves - except for the Evil Queen, who is Storybrooke's mayor and Henry's adoptive mother Regina Mills. Now, as the epic "Final Battle" for the future of both worlds approaches, Emma will have to accept her destiny and uncover the mystery behind a place where fairytales are to be believed.

Een tijd geleden (rond kerst of zo) zag ik de eerste vier afleveringen van dit seizoen. Maar verder gaan? Nee, dat had ik nooit gedaan. Tot nu. Een paar weken geleden besloten mijn zusje en ik om Once Upon A Time te kijken (een vriendin had het ook nog eens aangeraden, dus er was geen excuus meer). Maar daar bleef het niet bij. Mijn moeder kwam erbij zitten. En toen mijn vader. Uiteindelijk keken we het met z'n vieren en een paar dagen geleden hadden we de tweeëntwintigste aflevering gezien.

Wat ik het meest bewonder, is de creativiteit van de makers, want hoeveel mensen kunnen een verhaal als deze maken? Once Upon A Time is in principe het Sprookjesbos van de Efteling in filmvorm. Alle sprookjes komen samen tot een spannend avontuur. Omdat de meeste sprookjes wel bij iedereen bekend is, hoeven we niet meer geïntroduceerd te worden en kunnen we meteen in het verhaal duiken.

Naast de bekendheid met de personages, is het verhaal ook erg spannend, en iedere aflevering vroeg ik mij af wie ik die keer zou zien. Ik moet toegeven dat de eerste paar afleveringen niet echt 'wow' waren, maar na een beetje doorzetten werd ik het verhaal ingezogen en wilde ik de hele tijd doorkijken (wat niet kon, omdat ik elke keer op mijn vader moest wachten tot hij thuis was). Dus als je na een paar afleveringen opgeeft... Kijk er dan nog twee en beslis dan of je nog wilt kijken, want het wordt echt veel beter.

Niet is alleen het verhaal geweldig, maar zijn sommige acteurs dat ook. De besten zijn dan toch wel Rumplestiltskin en Regina, want o mijn goden, wat was de eerste goed en haatte ik de tweede. Nee echt, is háát Regina (in seizoen één, in ieder geval). Ze is zó irritant, en daarom een geweldige actrice. Een soort van Joffrey zeg maar, maar dan tien keer beter.

Once Upon A Time gaat niet alleen over sprookjes, maar ook over familie en liefhebben en daarom is het een tv-serie die ik iederen van harte aanraad. Daarnaast is deze serie ook uitstekend om met de hele familie te kijken, aangezien er geen gruwelijke dingen gebeuren (al raad ik aan om het niet te laten zien aan echt jonge kinderen). Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar de andere seizoenen (ik ben al begonnen aan het tweede seizoen, dus jee!).

Heb jij Once Upon A Time gezien?

Reacties

Populaire posts