Recensie: De Graces (De Graces #1)


30309025
Titel: De Graces
Auteur: Laure Eve
Serie: De Graces #1
Genre: Fantasy, Paranormal, Young Adult
Verschenen: September 2016
Pagina's: 271
Uitgever: Van Goor
Originele titel: The Graces
Bindwijze: Paperback
Prijs: 10,00
Cijfer: 7,5 of 4/5 sterren

Iedereen zei dat de Graces heksen waren. Ze bewogen zich als gladde vissen door de gangen, met rimpelingen in hun kielzog. Ze hadden vrienden, maar eigenlijk ook weer niet. Zo nu en dan gingen ze met iemand om en eigenden zich diegene dan een tijdje toe. Meestal bleef het ook maar bij een tijdje, alsof ze voortdurend wachtten tot zich een leuker iemand aandiende.
Ik hoefde alleen maar een manier te vinden om hun te laten zien dat ik degene was op wie ze al die tijd hadden gewacht.

Zoals iedereen in het dorp, is River Page geobsedeerd door de Graces. Ze voelt zich aangetrokken tot het ongrijpbare, knappe drietal, en ze gelooft het gerucht dat ze magie kunnen gebruiken maar al te graag. Maar zijn ze echt wie ze lijken? En zijn ze misschien wel gevaarlijker dan ze zich voordoen?

Toen ik in maart in de catalogus van Unieboek Spectrum de cover van De Graces zag, was ik onmiddellijk verkocht. Er stond ook nog eens bij dat het tijdelijk tien euro zou zijn, dus ik hoefde niet lang na te denken of ik zette het op mijn verlanglijst. In september was het zover: De Graces was te koop en de recensies begonnen binnen te druppelen. Ondanks de gemixte meningen besloot ik het boek toch te kopen. Het stond immers al een halfjaar op mijn verlanglijst.

Ik heb nooit eerder een boek van Laure Eve gelezen, maar ik kende haar wel, van Fearsome Dreamer, die ik een paar jaar geleden op BookTube langs zag komen. Of De Graces even goed is weet ik dus niet, maar wel dat Laure een bijzondere schrijfstijl heeft. Want dat heeft ze wel bewezen met dit boek. En met haar fantasie? Daar is ook niets mis mee.

Het is mij opgevallen dat een gedeelte van de lezers van dit boek het vreselijk vinden, terwijl het andere deel het juist geweldig vind. Voordat ik het boek las, snapte ik het niet, maar nu wel. Mijn antwoord op deze verschillende reacties is dat de flaptekst niet klopt. En de cover ook niet.

Hoe mooi en goed deze twee dingen ook zijn, ze kloppen totaal niet, want één blik op de kaft en je hebt gelijk een hardcore Fantasy-boek in gedachten. Kijk dan naar die toverstokken. Al die tekens. De pentagram. Alles verwijst naar magie. Ook de flaptekst belooft een spannend boek boordevol magie. Maar de realiteit? Er zit nauwelijks magie in dit boek. Dit kan als een spoiler worden gezien, en dat snap ik ook, maar het is de waarheid. Verwacht geen boek vol magie!

Veel mensen hadden ook de mening dat De Graces heel erg leek op Twilight en hierbij moet ik ze gelijk geven. Waar in Twilight de Cullens als bijzonder worden gezien, geldt hetzelfde met de Graces. Ze zijn de 'populairen' onder het dorp.

Wat ik uiteindelijk van dit boek vind? Het is origineel en leuk, maar ik zou het niet zo snel Fantasy noemen. Eerder een thriller met Fantasy-elementen dan een Fantasy met thriller-elementen. En verder is het het beste om dit boek te lezen met niets meer wetend dan wat er op de flaptekst staan. Maar ja, ik was verrast, aangezien ik iets 'slechters' verwachtte.

De Graces is een aanrader voor degenen die dol op mysterie zijn en familie's (om daarover te lezen). Ben je een Fantasy-gek? Dan denk ik dat dit boek helaas niet iets is wat voor jou is. Uiteraard mag het wel gelezen worden, want dat mag ieder boek. Het is alleen maar een waarschuwing.

Heb jij De Graces gelezen?

Reacties

Populaire posts