Recensie: Vier Plus Eén

Genre: Romance, Contemporary, Chick Lit
Verschenen: 30 september 2014
Pagina's: 400
Uitgever: De Fontein
Originele titel: The One Plus One
Prijs: 19,99

Jess is een alleenstaande moeder met twee banen. Haar dochter Tanzie is briljant in wiskunde en haar stiefzoon Nicky wordt genadeloos gepest. Maar Jess blijft opgewekt en knoopt de eindjes aan elkaar, zo goed en zo kwaad als het gaat. Als Tanzie mag meedoen aan een wiskundewedstrijd in Schotland weet Jess dat dit een unieke kans is, want als Tanzie wint zal ze naar een betere school kunnen gaan. Maar eenmaal op weg begeeft hun auto het drie straten verder al en lijkt ook deze kans verkeken. Tot Ed langsrijdt en hun een lift aanbiedt.

Jojo Moyes werd een stuk bekender nadat bekend gemaakt werd dat er een film zou komen van Me Before You, of Voor Jou in het Nederlands. Zo zat ik de Vakantie Bieb-app door te scrollen, toen mijn oog viel op dit boek, van - hoe verrassend - Jojo Moyes. De keuze was al snel gemaakt en ik downloadde het boek. En toen had ik het uit.

Vier Plus Eén deed mij op het eerste gezicht ontzettend denken aan een film die ik jaren geleden had gezien op school, namelijk Little Miss Sunshine. Het idee is namelijk hetzelfde: een familie reist naar de andere kant van het land voor een wedstrijd van hun dochter en onderweg gebeuren er allerlei dingen met hen. Een andere gelijkenis is dat er in beide verhalen een broer zit die erg in zichzelf is getrokken. Daarom denk ik ook dat als je van Little Miss Sunshine of Vier Plus Eén hebt genoten, je dat ook zult doen bij de andere.

Maar nu over het boek. Ik had nog nooit een boek gelezen van Jojo Moyes (nee, ook geen Me Before You), dus was ik redelijk benieuwd hoe ik haar boeken zou vinden. Ik moet zeggen dat ik redelijk tevreden ben. Ook al ben ik geen fanatieke romantische boeken-lezer (ik noem mezelf alles-lezer), ik ben er zeker van dat als ik ergens een boek van Jojo ga zien, ik het zou gaan lezen.

Ondanks de paar spelfouten in de Nederlandse vertaling (foei!) kon ik toch redelijk snel in het verhaal komen. De verwisselende perspectieven waren een pluspunt, en iedereen had een eigen stem, wat ervoor zorgde dat alle personages een echte ik hadden.

Het verhaal was misschien een beetje cliché (maar dat zijn bijna al die Chick Lits toch?), maar Vier Plus Eén blijft een aanrader. Of het beter is dan Me Before You weet ik natuurlijk niet, maar ik had toch ontzettend genoten van dit boek, dus als je van Chick Lits houd is dit het perfecte boek.

Heb jij Vier Plus Eén gelezen?