Recensie: Simon vs. de Verwachtingen van de Rest van de Wereld

Verschenen: 16 februari 2016
Pagina's: 272
Uitgever: Blossom Books
Originele titel: Simon vs. the Homo Sapiens Agenda
Prijs: 17,50
Cijfer: 8,5 of 5/5 sterren

Simon Spier is zestien jaar en valt op jongens, maar dat gaat eigenlijk niemand echt wat aan. (Qua drama heeft hij wel genoeg aan zijn rol in de schoolmusical.) Maar dan belandt een e-mail naar zijn online crush Blue bij de verkeerde persoon en is Simons geheim niet meer veilig. Plotseling is het leven van Simon behoorlijk ingewikkeld. Hij wordt gechanteerd, Blue wordt steeds flirteriger en zijn vrienden begrijpen niet waarom hij steeds meer in zichzelf gekeerd is. Simon piekert over een manier om zijn ouders te vertellen over zijn geaardheid, maar baalt er tegelijkertijd van dat dit niet op zijn eigen voorwaarden kan. En waarom moet je eigenlijk je seksualiteit überhaupt verantwoorden?

Simon zal uit zijn comfortzone moeten stappen, voordat hij eruit geduwd wordt. En dat terwijl hij langzaam maar zeker verliefd wordt op de meest verwarrende, maar leukste jongen ooit.

Ik had dit boek een aantal keer op het internet langs zien komen en ook een aantal keer in de boekhandel, maar ik had nooit een reden gehad om het te kopen. Het boek stond wel op mijn nog-te-lezen-lijst, maar er waren gewoon geen redenen om het te kopen! Totdat ik op een dag ontdekte dat Blossom Books het ging vertalen. En Eline van All the Feels dit boek aan iedereen begon aan te raden (dit was trouwens voordat Blossom Books bekend maakte dat het vertaald werd).

Ik denk dat ik bij het begin moet beginnen. Het ontdekken van dit boek en het "leren kennen" van Eline staan dicht naast elkaar. Ik herinner me dat ik op Instagram een foto zag van iemand die Eline heette en het boek Simon vs. the Homo Sapiens Agenda had gewonnen. Ik zou het gewoon vergeten zijn als ik niet had gezien dat de winnares uit Nederland kwam. En boem! Simon had mijn aandacht gekregen!

Nadat ik naar de release party van dit boek ging, waar ik een blogpost over heb geschreven, die je hier kunt lezen, duurde het een paar dagen voordat ik daadwerkelijk aan het boek begon, maar toen ik eenmaal begonnen was las ik het in no time uit. Ik weet niet of het iets is met het aantal pagina's, of dat de contemporary-boeken van Blossom Books gewoon erg snel lezen (want Lobsters had ik ook in één dag uit), maar dit boek leest gewoon heel erg snel.

Als eerste moet je weten dat Simon homosexueel is. Daar draait het verhaal eenmaal om. Ik heb gehoord dat veel mensen erachter kwamen dat ze nog nooit een boek met een LGBT-hoofdpersoon hadden gelezen en ze zich daarvoor schaamden. Vreemd genoeg hoor ik niet bij die groep mensen. Ik heb gewoon heel veel boeken gelezen en het maakte me echt niets uit wat de geaardheid van de hoofdpersoon was. Ik las het boek gewoon. Daarom wil ik ook zeggen dat ik dit boek niet heb gelezen omdat ik opzettelijk een boek over LGBT wil lezen, maar het gewoon op mijn leeslijst stond en het toevallig LGBT-personages had.

Simon is een geweldige personage. Oké, hij twijfelt veel, maar verder is hij supercool. Ook is hij een Harry Potter-fan en alle fictieve personages die fan zijn van Harry Potter zijn onmiddelijk mijn favoriete personages. Ahem, Robin van Lobsters.

En niet te vergeten, Blue! Blue speelt een hele grote rol in het verhaal, want het hele boek door probeer je erachter te komen wie Blue is (want Blue is een verzonnen naam). Hij is geheimzinnig, geeft zijn identiteit niet weer en is (voor Simon) geweldig. Normaal weet ik vaak bij boeken wie de "dader" is, maar bij dit boek zat ik, net als Simon, te twijfelen wie het was. In Simon zijn er vier opties, waarvan ik wist dat eentje het gewoon niet was. Ik heb serieus tussen drie personages getwijfeld! Maar aan het einde wist ik het toch wel, en had ik het goed!

Simons vrienden zijn ook erg leuk. Bij de release party had Becky wat informatie gegeven, die ik dolgraag zou vertellen, maar om verschillende redenen dat toch niet ga doen. Ze zouden namelijk voor spoilers kunnen zorgen. In ieder geval: Simons vrienden zijn awesome!

Omdat dit een Blossom Books-boek is, is de vertaling erg goed. Ik heb de originele versie niet gelezen, maar ik weet gewoon dat het een goede vertaling is. Ook de cover is erg mooi. Covers die alleen letters hebben komen niet vaak voor, en als ze dat wel doen, zijn ze vaak niet echt mooi. Deze cover wel! De Oreo maakt het helemaal af. Wat ik het leukst vind, is dat de cover in twee kleuren verkrijgbaar is: een rode en een blauwe. En dat niet alleen, er zijn ook nog dwarsliggers!

Heb je nog nooit een LGBT-boek gelezen? Lees dan Simon vs. de Verwachtingen van de Rest van de Wereld! De schrijfstijl weet je onmiddelijk te pakken. Het is ook erg moeilijk om dit boek te lezen zonder te lachen. De grappen soms...

Een extra leuk ding is dat ik Becky in het echt ga ontmoeten, namelijk bij YALFest in april! Ik heb er superveel zin in! :)

Heb jij Simon vs. de Verwachtingen van de Rest van de Wereld gelezen?