Diversiteit in boeken #2 Homoseksualiteit 2

Een paar maanden geleden begon ik aan een nieuwe rubriek dat over hetzelfde onderwerp ging als mijn profielwerkstuk: diversiteit in boeken. Nou ja, mijn pws gaat over YA-boeken, maar ik heb besloten om in deze rubriek ook niet-YA-boeken aan te raden, omdat het anders heel erg moeilijk is om aan minstens vijf boeken te komen. Je ziet al dat dat laat zien hoe weinig diverse hoofdpersonen er in boeken zijn.

Vandaag is het tijd voor boeken met homoseksuele meisjes als hoofdpersoon. De volgende keer gaat het over biseksualiteit (al ga ik die denk ik niet splitsen.Wie weet.).

Ik kan wel alvast zeggen dat deze lijst ontzettend moeilijk op te stellen was en dat is niet omdat ik niet wist welke boeken ik moest kiezen, maar omdat ik niet wist wélke boeken met homoseksuele personages over meisjes gingen. Kijk, dat laat al zien hoe divers die boeken zijn. Bah.
homoseksueel bn seksueel aangetrokken tot mensen van hetzelfde geslacht
3121487224529123

54 Minuten / This is Where It Ends - Marieke Nijkamp

54 Minuten gaat over vier personages die zich bevinden in een schietpartij op hun school. Het verhaal speelt zich af in 54 minuten (vandaar de titel) en dat is in principe alles wat je moet weten over dit boek. O, en misschien dat Marieke Nijkamp het in het Engels heeft geschreven (ze is Nederlands).

Hoewel dit boek vier hoofdpersonen heeft en ze niet alle vier lesbisch zijn, zijn twee ervan het wel. Verder is het op dit moment erg actueel, als we kijken naar wat er gebeurd is in Florida.


11595276

The Miseducation of Cameron Post - Emily N. Danforth

Ik heb dit boek nog niet gelezen, maar ik kan wel zeggen dat hier een film van komt met Chloe Grace Moretz, wat dit boek hopelijk meer in de schijnwerpers zal zetten.

Waar het over gaat? Geen idee. Iets met dat de hoofdpersoon komt te wonen bij haar conservatieve tante en dat ze naar een of andere school moet gaan die haar moeten bekeren om heteroseksueel te worden.


18667779

Everything Leads to You - Nina LaCour

Ook dit boek heb ik niet gelezen, al staat We Are Okay van dezelfde schrijver hoog op het lijstje van boeken die ik wil lezen, maar ik weet dat het vaak aangeraden wordt als het komt op boeken met lesbische hoofdpersonen, dus bij deze noem ik het maar ook.

Het verhaal gaat over een meisje die in de filmindustrie - Hollywood, zeg maar - wil werken, dus als je films leuk vindt vind je dit boek ook leuk? Denk ik?


25164304

Of Fire and Stars - Audrey Coulthurst

Alweer een boek dat ik niet heb gelezen! Dit is een fantasy-boek, voor de verandering. Het gaat over een meisje dat uitgehuwelijkt is aan een prins van een ander fantasy-land en uiteindelijk valt voor zijn zus. Of zo.


29623168

Altijd Anders - Ingrid Kluvers

Nu een boek dat ik wél heb gelezen. Helaas wist dit boek mij niet te overtuigen (ik vond het heel erg saai en niet goed geschreven), maar tja, het heeft wel een lesbische hoofdpersoon en het is van eigen bodem, dus waarom zou ik het niet aan dit lijstje toevoegen?

Het gaat over Joop (dat is een meisje, ik zweer het) die met haar stiefzus naar Parijs gaat (maar je merkt er nauwelijks iets van dat ze in Parijs zijn) en iets over zichzelf ontdekt. O, en blijkbaar is het een derde deel in een serie, maar hoef je die eerste twee boeken niet lezen.

Lees jij graag diverse boeken?

Reacties

Populaire posts