Recensie: The Curious Incident of the Dog in the Night-Time

Geschreven door: Simon Stephens
Gebaseerd op: The Curious Incident of the Dog in the Night-Time van Mark Haddon
Cast: Joshua Jenkins, Julie Hale, David Michaels
Te zien in: Carré (20 september tot 1 oktober 2017)
Duur: 2,5 uur (incl. pauze)
Cijfer: 8,0 of 5/5 sterren

The Curious Incident of the Dog in the Night-Time vertelt het verhaal van de vijftienjarige Christopher John Francis Boone. Hij weet veel van wiskunde, maar weinig van mensen. Christopher houdt van lijstjes, patronen en de waarheid. Hij houdt niet van de kleuren geel en bruin en wil niet aangeraakt worden. Christopher is in zijn eentje nooit verder geweest dan het einde van de straat. Maar wanneer blijkt dat de hond van de buurvrouw vermoord is, gaat hij op onderzoek uit. Hij begint aan een onvergetelijke reis die zijn veilige wereld volledig op zijn kop zet. (Carré)

Tijdens een excursie van school naar het Concertgebouw zag ik een poster van het toneelstuk van The Curious Incident of the Dog in the Night-Time sprong ik bijna op van blijdschap. Waarom? Vorig jaar kwam ik in Engeland erachter dat er een toneelstuk gemaakt was van het gelijknamige boek, maar zijn we er niet heen gegaan, omdat we al vroeg terug gingen naar het hotel (al zouden we er ook niet heen zijn gegaan als we een musical of toneelstuk zouden hebben bezocht). Toen ik dus die dag van die excursie thuis kwam vertelde ik mijn ouders enthousiast over dit toneelstuk en aangezien we nooit in Carré waren geweest besloten we er heen te gaan. Mijn eigen grootste reden om hier heen te gaan was eigenlijk dat het in het Engels zou zijn. Tja.

Met de basisschool ben ik een paar keer naar een paar toneelstukken geweest, maar daar kan ik nauwelijks iets van herinneren, dus laten we gewoon zeggen dat dit het eerste toneelstuk is dat ik ooit heb gezien. Daarom kan ik ook niet zeggen of dit een geweldig toneelstuk is of niet, omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb, maar ik denk van wel. Ze hebben tenslotte zeven Olivier-awards gewonnen en 5 Tony-awards. Niet dat dat mij iets zegt, maar goed, het gaat om het idee.

Ik heb wel het boek gelezen (ik heb het volgens Goodreads van 15 tot 17 oktober 2014 gelezen), weliswaar een tijdje geleden, maar hierdoor kan ik zeggen dat het toneelstuk op dit gebied wel erg goed geslaagd is. De speciale effecten zijn trouwens ook erg goed gebruikt. Christopher heeft het syndroom van Asperger (dat is een vorm van autisme, voor de onwetenden) en dat is hier erg goed getoond. Noot: iedereen met het syndroom van Asperger is anders, dus ga alsjeblieft niet zeggen dat het syndroom van Asperger niet zo is zoals het hier getoond is. Bedankt.

Af en toe vond ik het verhaal wel een beetje lang duren, maar dat had ik ook met het boek, dus dat komt niet door het toneelstuk. Ik moet wel zeggen dat ik mij bij de special effects waarbij ze aan het publiek laten zien hoe het is om alles heviger te ervaren zat af te vragen of ze rekening hadden gehouden met mensen van het publiek die 'ook' alles heviger ervaren, omdat ze het dan dubbel heviger zouden ervaren. Hmm.

Als je tot 1 oktober 2017 niets te doen hebt en graag de originele Britse cast wilt zien van The Curious Incident of the Dog in the Night-Time wil zien (of als je fan bent van het boek) raad ik je aan om niet te wachten en meteen kaartjes te kopen voor dit prachtige toneelstuk. Of als je gewoon benieuwd bent hoe is het om autisme te hebben, want dat is super leuk. O ja, en ik vond het jammer dat Nederland geen Playbill heeft.

Heb jij The Curious Incident of the Dog in the Night-Time gezien?