Recensie: The Song of Achilles


13516154
Titel: The Song of Achilles
Auteur: Madeline Miller
Genre: Historical, Mythology, Romance
Verschenen: 12 april 2012
Pagina's: 352
Uitgever: Bloomsbury
Nederlandse titel: Een Lied voor Achilles
Bindwijze: Paperback
Prijs: 13,99
Cijfer: 7,0 of 4/5 sterren

Greece in the age of heroes. Patroclus, an awkward young prince, has been exiled to the court of King Peleus and his perfect son Achilles. Despite their differences, Achilles befriends the shamed prince, and as they grow into young men skilled in the arts of war and medicine, their bond blossoms into something deeper - despite the displeasure of Achilles's mother Thetis, a cruel sea goddess. But when word comes that Helen of Sparta has been kidnapped, Achilles must go to war in distant Troy and fulfill his destiny. Torn between love and fear for his friend, Patroclus goes with him, little knowing that the years that follow will test everything they hold dear.

Toen ik een paar maanden geleden een bezoekje bracht aan het boekenfestijn in Nieuwegein zag ik al snel The Song of Achilles liggen. Over dit boek had ik veel goede dingen gehoord en ik had mijzelf beloofd dat ik het zou kopen als ik het zou zien liggen op het boekenfestijn. Ik vond het voor twee euro, dus het was een koopje. Het duurde niet lang voordat ik het las, maar wel lang voordat deze recensie verscheen, omdat ik het op 29 maart heb uitgelezen. Oeps.

The Song of Achilles gaat over Patroclus en zijn relatie met de grote held Achilles. Achilles leren we kennen in de Ilias van Homerus, maar begrijpen we niet helemaal met zijn hevige emoties en koppigheid. Madeline Miller heeft met dit verhaal geprobeerd begrip voor hem te creƫren, zodat iedereen begrijpt hoe het ongeveer in elkaar had kunnen zitten.

Ik denk dat dit boek tegenviel doordat Rick Riordan Ć©n V.E. Schwab dit boek vijf sterren hebben gegeven en mijn verwachtingen daardoor heel erg hoog waren, want uiteindelijk vond ik dit boek niet zo bijzonder. Ja, het is interessant en al, maar het was naar mijn mening niet ge-wel-dig. Daarnaast verwachtte ik niet dat er magie in het verhaal zou zitten (wat eigenlijk best dom is, omdat ik wist dat Achilles' moeder een zeenimf was), wat het een soort van 'verpestte' (ik had namelijk historische fictie verwacht, al snap ik niet hoe dat mogelijk zou zijn geweest door al die goden en zo).

Verder was dit boek geweldig en vond ik het oprecht leuk. Mijn torenhoge verwachtingen zijn de reden waarom ik het uiteindelijk maar vier sterren heb gegeven. Jammer, maar helaas waar.

Raad ik je aan om The Song of Achilles te lezen? Jazeker! Als eerste omdat dit boek zeer informatief is (als je nog niets wist over de Trojaanse oorlog en Achilles en al) en als tweede omdat het goed geschreven is. Nee, fantastisch zelfs, al duurde het voor mij wel even voordat ik het uit had. 

Heb jij The Song of Achilles gelezen?

Reacties

Populaire posts