Recensie: Zac & Mia

Genre: Contemporary, Romance, Young Adult
Verschenen: 18 februari 2014
Pagina's: 288
Uitgever: Blossom Books
Originele titel: Zac and Mia
Prijs: 14,99

De laatste persoon die Zac had verwacht in de kamer naast die van hem, is een meisje zoals Mia: boos, snel op haar teentjes getrapt en met een twijfelachtige muzieksmaak. In de ‘echte’ wereld zou hij nooit bevriend met haar (willen) raken. Maar in het ziekenhuis gelden andere regels, en wat begint met kloppen op de muur, leidt tot een briefje – en ten slotte tot een vriendschap die ze allebei niet aan hadden zien komen.

Je hebt moed nodig in het ziekenhuis; een ander soort moed dan in de gewone wereld. In een van deze werelden heeft Zac Mia nodig. En in de andere wereld heeft Mia Zac nodig. Of misschien hebben ze elkaar allebei nodig, voor veel langer dan ze in eerste instantie denken.

Je kent ze vast wel: sicklits - boeken die over ziektes gaan én je moeten 'vermaken'. Voorbeelden zijn The Fault in Our Stars, Daan & Nadia en All the Bright Places. Zac & Mia is er ook een. Dit boek wilde ik ontzettend graag lezen, maar er kwam nooit iets van, totdat ik het dit jaar zag liggen op het Boekenfestijn in Nieuwegein voor vijf euro. Ik nam het mee, natuurlijk.

In tegenstelling tot andere sicklits heeft Zac & Mia niet die verdrietige sfeer. Als je TFIOS en/of All the Bright Places hebt gelezen begrijp je wel wat ik bedoel. De schrijfstijl is luchtig, wat ervoor zorgt dat het makkelijk is om in het verhaal te komen en je het zo uit hebt. Het onderwerp blijft heftig, maar omdat Zac en Mia (voornamelijk Zac) heel erg positief zijn, geven ze die positiviteit door aan ons, de lezers.

Het verhaal is niet erg complex, maar wat had ik ook verwacht van een romantische contemporary YA-boek? Er is wel karakterontwikkeling, wat het weer goed maakt. Ik wil niet zeggen dat dit boek een standaard verhaal heeft, want dat heeft het niet, maar het is ook niet zo dat het super geweldig is.

En verder? Zac & Mia is een 'leuk' boek om gelezen te hebben, maar het is niet zo dat ik het per se aanraad. Ben je gek op TFIOS en wil je meer boeken lezen die daar ongeveer over gaan maar niet zo heftig zijn? Dan raad ik je dit boek aan. En als je zin hebt om iets te lezen dat contemporary is. Zelf denk ik niet dat ik iets anders ga lezen van A.J. Betts (als ze überhaupt nog andere succesvolle (die vertaald zijn) boeken heeft geschreven).

Heb jij Zac & Mia gelezen?