Recensie: Makkelijk Leven

Verschenen: Maart 2017
Pagina's: 96
Uitgever: Ambo | Anthos
Bindwijze: Hardcover
Prijs: Gratis bij besteding van €12,50
Cijfer: 4,0 of 2,5/5 sterren

Tom Sanders is een gevierd schrijver van zelfhulpboeken. Van zijn bestellers 'Misdaad zonder grenzen' en 'Makkelijk leven' zijn wereldwijd meer dan veertig miljoen exemplaren verkocht. Tom leidt een uiterst comfortabel leven; hij is gelukkig getrouwd met Julia en heeft twee volwassen zonen, van wie de jongste, Stefan, zijn oogappel is.

Tijdens een verjaardagsfeestje voor Julia staat hun schoondochter Hanna – op wie Tom en Julia niet dol zijn – opeens voor de deur. Snikkend vertelt ze dat ze door Stefan is geslagen en dat dat niet de eerste keer is. Moet Tom zijn lievelingszoon Stefan aanspreken op zijn gedrag? Of loont het misschien meer om de adviezen uit zijn zelfhulpboeken in praktijk te brengen, zoals zijn bekende richtlijn ‘Probeer problemen niet altijd op te lossen door eraan te denken; vaak worden ze eerder opgelost door er niet aan te denken’?

Zoals ieder jaar krijgt iedereen bij het kopen van Nederlandse boeken in de Boekenweek het Boekenweekgeschenk cadeau. Dit jaar mocht Herman Koch het geschenk schrijven en aangezien ik Het Diner en Geachte Heer M. had gelezen en dat leuke boeken vond, besloot ik om alvast de boeken te kopen voor YALFest (en zo het geschenk te kunnen bemachtigen).

Een tijdje later begon ik aan dit boek en voilà, ik had het uit. Eerst wil ik nog wel even uitleggen wat het thema van Boekenweek 2017 betekent. Zoals je misschien niet ontgaan is, heet het thema 'Verboden Vruchten'. Had ik enig idee wat dit betekende? Nee, tot eergisteren. Ik zat in de bibliotheek wat op te ruimen, toen mijn oog viel op het logo van 'Verboden Vruchten'. Een appel die door een slang omringd wordt. Nu had ik het logo eerder gezien, maar had ik nooit gerealiseerd dat het dé appel is. Dé appel van Adam en Eva. Dus met 'Verboden Vruchten' wordt gewoon 'Verleiding naar het Kwaad' bedoelt, of iets in die trant.

Het verhaal van Makkelijk Leven is niet slecht. Helemaal niet, zelfs. Oké, misschien is het niet het beste verhaal ooit, maar het is niet zo dat Herman Koch het Boekenweekgeschenk heeft verprutst. De reden waar ik dit boek maar tweeëneenhalve ster heb gegeven is omdat iets wat in het verhaal gebeurt mij gewoon niet lekker zit. Dit 'iets' is hetgeen wat te maken heeft met 'Verboden Vruchten', dus waarschijnlijk heb ik het gewoon niet zo met het hele thema.

Laat ik deze recensie maar kort houden: ik heb Makkelijk Leven een laag cijfer gegeven omdat ik hetgeen wat in het verhaal gebeurt verafschuw. Ik weet dat dat heel erg kort door de bocht is en normaalgesproken beoordeel ik boeken niet op één ding, maar aangezien dát hetgeen is waar dit boek om draait... Sorry, maar ik kan het geen hoger cijfer geven (en je ook niet vertellen wát het is, want dat is 100% een spoiler).

Raad ik je aan om dit boek te lezen? Tja. Aan de ene kant wil ik dit boek aan iedereen aanraden, omdat het tenslotte Herman Koch is, maar aan de andere kant... Wil ik dit onderwerp wel steunen?

Heb jij Makkelijk Leven gelezen?