Vooroordelen en spoilers

Veel mensen hebben dit probleem: is er een boek net uit in de wereld, zijn ze al gespoild voor het verhaal. Ik heb ik probleem ook. En ik vind het afschuwelijk. Dus hier zijn een paar tips om spoilers te voorkomen, maar ook vooroordelen. Wat ik daarmee bedoel? Lees maar snel verder!

Spoilers worden gezien als de grootste vijanden van boeken, maar helaas is dit niet altijd het geval. Oké, als ik gespoild word haat ik degene die mij heeft gespoild (en soms ben ik het zélf). Maar wat is erger dan een spoiler? Vooroordelen.

Wat ik bedoel met vooroordelen zijn meningen die je als lezer over een bepaald boek of film krijgt zonder het gelezen te hebben. Zo hoorde ik altijd slechte dingen over Insurgent en Allegiant, dus vond ik die boeken ook minder dan Divergent. Of hoorde ik altijd slechte dingen over The Maze Runner, dus was mijn mening al een beetje bepaald. Dit had ik ook bij The Mortal Instruments en Crossed.

Wat waren de grootste oorzaken van die vooroordelen? BookTube. Goodreads. Instagram. Facebook. Het internet in het algemeen. En dan vooral de recensies. Hoe meer recensies je kijkt of leest over een bepaald boek voordat je zelf het boek leest, hoe meer je mening gaat lijken op dat van de mensen van wie je hun mening hebt gelezen. Zo vonden veel mensen Allegiant gewoon het slechtste deel in die trilogie en begon ik dat ook te vinden. Zo waren er heel veel Twilight-haters, dus begon ik het ook minder leuk te vinden dan eerst. (En ik neem expres boeken die erg populair zijn, zodat ik andere mensen niet meer kan laten vooroordelen.)

Mijn tip? Negeer die recensies. Want een boek moet begonnen worden zonder enig benul met wat je ervan gaat vinden.

En dan komen we aan bij het tweede punt. Spoilers.

Zo kun je misschien hebben opgemerkt dat er soms spoilerloze recensies zijn en recensies met spoilers. Dit wordt altijd netjes aangegeven. Maar er is één ding dat we als lezer/kijker over het hoofd zien: want ook al zijn die recensies spoilerloos, gespoild wordt je altijd. (Dat vind ik dan. Spoilerloze recensies op BookTube kijk ik nooit, want die zitten vol spoilers, ook al wordt er beweert dat er geen spoilers zijn. Hoe dat kan? Iedereen heeft een andere mening over spoilers: over wat wel en niet een spoiler is, enzovoorts. En zo kun je gespoild worden zonder gespoild te worden.)

Maar niet alleen recensies bevatten spoilers. Heel het internet zit vol spoilers. Zo las ik bijna een spoiler voor Hof van Mist en Woede en The Crown via Facebook. Recensies van boeken die ik graag wil lezen (ook spoilerloze) negeer ik. Maar ook Instagram is een grote spoilerfabriek. Zo spoilde ik mijzelf door een halve spoiler te lezen van All the Bright Places. Dus toen er een foto langskwam van The Raven King (toen ik het nog niet had gelezen) scrolde ik altijd snel door de tekst die onder de foto stond, want halve spoilers zijn voor mij hele spoilers.

Ook een derde manier van het verkrijgen van spoilers bestaat. Zoek nooit, nóóít op het internet informatie naar een deel in een serie na het deel dat je nog niet hebt gelezen. Zo las ik één zin van de omschrijven van The Creeping Shadow van Jonathan Stroud en werd ik gespoild voor The Hollow Boy. Oké, het was een halve spoiler, want er stond: 'Nadat ze naar .... zijn gegaan'. Maar toch. Spoilers. Overal spoilers.

De vierde manier om gespoild te worden: mensen. Heb je een vriend of vriendin die een boek/film/serie al heeft gelezen/gezien maar jij nog niet? Praat met die persoon dan níét over dat boek/film/serie, want de kans is onwijs groot dat die persoon zijn of haar mond voorbij praat en een spoiler eruit floept. En dan ben jij natuurlijk de persoon die die spoiler opvangt en flauwvalt door de spoiler.

En als je zelf een spoiler als 'spoiler die iedereen kent' beschouwt, ga het daar alsjeblieft niet over houden. Zo is de beroemde Star Wars-spoiler iets dat nog niet iedereen kent. Ik spoilde dus een vriendin omdat ik niet wist dat ze het niet wist. Oeps.

Dus hoe kun je het best een boek lezen? Lees, kijk en luister er niet over. Praat er niet over. Zoek het niet op, zelfs al is het maar een (Instagram-)foto. Doe niets, totdat je het boek gelezen hebt. Want goden, spoilers en vooroordelen? Die verkleinen de fandom. En dat is niet fijn voor de mensen die wel fan zijn.

Wat is jouw beste manier om spoilers en vooroordelen te ontwijken?

Reacties

Populaire posts