Recensie: Stand by Me

Afbeeldingsresultaat voor stand by me poster
Titel: Stand by Me
Regisseur: Rob Reiner
Gebaseerd op: The Body van Stephen King
Acteurs: Wil Wheaton, River Phoenix, Corey Feldman
Genre: Adventure, Drama
Verschenen: 6 augustus 1986
Duur: 89 minuten
Cijfer: 8,0 of 5/5 sterren

It's the summer of 1959 in Castlerock, Oregon and four 12 year-old boys - Gordie, Chris, Teddy and Vern - are fast friends. After learning of the general location of the body of a local boy who has been missing for several days, they set off into woods to see it. Along the way, they learn about themselves, the meaning of friendship and the need to stand up for what is right. (IMDb.com)

Een van de films die in het lijstje stond van films die als inspiratiebronnen hadden gediend voor Stranger Things was Stand by Me. Deze film is gebaseerd op een kort verhaal van Stephen King en net zoals bij It had ik die niet gelezen toen ik de film keek.

Stand by Me gaat over vier vrienden die op zoek gaan naar een lichaam waarvan ze een gerucht hebben gehoord dat het naast het spoor zou moeten liggen. Zo. Nu heb ik de hele film samengevat in één zin.

Het verhaal gaat niet zozeer om het avontuur die ze beleven, al is die wel belangrijk, maar om de vriendschap en de banden die Gordie, Chris, Teddy en Vern krijgen. Allen hebben hun problemen en dát is nou juist waar deze film om draait. En hoe alles verteld wordt... Geniaal. Een beetje net zoals It, al is dat ook Stephen King, maar nog steeds. Geniaal.

Hoewel dit een film is, is het de makers goed gelukt om de emoties van de personages naar voren te halen. Dat kon natuurlijk niet als de acteurs dat niet zo goed konden tonen, dus ik kan niets anders doen dan iedereen complimenteren.

Verder kan ik niet echt veel zeggen, omdat we dan in het spoilergebied komen wat ik niet wil, omdat dat de hele film verpest. Ik raad het in ieder geval aan, en ik vertel je alvast één ding: dit is geen enge film of verhaal, ook al is het door Stephen King geschreven. Het boek staat op mijn nog-te-lezen-lijst, dus ik ben benieuwd hoe ik het ga vinden.

Heb jij Stand by Me gezien?

Reacties

Populaire posts