Recensie: Spiraal (Ring #2)

Genre: Horror
Veschenen: 2005
Pagina's: 279
Uitgever: A.W. Bruna
Originele titel: Rasen
Prijs: 7,99

Sinds de verdringkingsdood van zijn zoontje lijdt patholoog-anatoom Mitsuo Ando aan vreselijke nachtmerries. Om zijn verdriet te verdringen, vlucht Ando in de dagelijkse routing van zijn werk. Maar wanneer hij autopsie moet verrichten op zijn vroegere rivaal Ryuji Takayama (uit Ring), komt hij bij toeval achter het bestaan van een onbekend, of beter gezegd, vergeten virus. Het virus heeft te maken met een sinistere videoband...

Toen ik Ring leende, nam ik ook Spiraal, het tweede boek, mee. Om heel eerlijk te zijn heb ik geen idee waarom, aangezien ik toen de films noch het eerste boek had gelezen en ik dus geen idee had of ik het wel een leuke serie zou vinden. Uiteindelijk had ik Ring uit en was het tijd om te beginnen aan deel twee!

Waar het eerste boek het verhaal volgt van Asakawa, is in dit boek Ando de hoofdpersoon. Ando is in tegenstelling tot Asakawa geen journalist, maar een patholoog-anatoom, wat inhoudt dat hij lijken opensnijdt voor onderzoek. Jep. Geweldig baantje. Het verhaal gaat verder waar Ring is gestopt, wat betekent dat het onderzoek naar de videoband ook verdergaat. Aangezien Ando door zijn baan meer connecties heeft met het lab, krijgen we ook de wetenschappelijke kanten te zien van het virus, in plaats van de historische. (Al realiseer ik me dit nu pas, tijdens het schrijven van deze recensie.)

Naast de extra informatie over het virus, is de horror-factor flink gestegen in dit boek. Het is nog steeds niet het engste boek wat er bestaat (Hex was zeker weten enger, al vond ik die ook niet super eng), maar het was wel enger dan Ring, want Ring bevatte letterlijk bijna geen dingen die mij bang maakten (er konden wel enge scènes in zitten, maar aangezien ik Stranger Things helemaal niet eng vond, wil ik niet rondbazuinen dat deze boeken niet eng zijn). Zou deel drie weer een graadje enger zijn?

Ik heb nog steeds de films niet gezien, dus ook hier zou ik niet kunnen zeggen welke nou beter is. Als je horror wilt, moet je de films kijken. Dat kan ik wel zeggen. Maar als je meer de achtergrond informatie wilt van het virus en de stappen om bij die conclusie te komen, dan raad ik je aan om de boeken te lezen. Ik moet je wel waarschuwen dat dit boek raar is. Er zitten bepaalde scènes in die... mij nog steeds de rillingen op mijn rug bezorgen (en aangezien ik nu alleen in een halfdonkere kamer zit helpt het niet echt dat ik die scènes nu weer voor me zie...).

Heb jij Spiraal gelezen?