Recensie: Ring (Ring #1)


11415888
Titel: Ring
Auteur: Kôji Suzuki
Serie:
Ring #1
Genre: Horror
Verschenen: 2005
Pagina's: 239
Uitgever: A.W. Bruna
Originele titel: Ringu
Bindwijze: Paperback
Prijs: 7,99
Cijfer: 7,0 of 4/5 sterren

Eerst sterft er één meisje, dan blijkt een vriend van haar ook te zijn omgekomen. De doodsoorzaak is in beide gevallen een hartaanval. Wanneer er nog een twee dode tieners worden gevonden, komt journalist Kazuyuki Asakawa bij toeval achter het verband tussen de sterfgevallen. De jongeren zijn alle vier op precies hetzelfde tijdstip gestorven met een van doodsangst vertrokken gezicht. Zijn onderzoek leidt naar een vakantiepark waar de vier precies een week voor hun dood gezamenlijk een videoband hebben bekeken... 

Wie kent The Ring, de horrorfilm met het enge meisje dat uit een tv kruipt, nou niet? Aangezien ik de films nog nooit heb gezien, heb ik het ook nooit opgezocht op IMDB.com en heb ik dus ook nooit de mogelijkheid gekregen om erachter te komen dat de film gebaseerd was op een boek. Dat ik dit boek ontdekte was puur toeval. Nou ja, toeval... Ik zat een keer de boeken in de bibliotheek waar ik werk op te ruimen, toen mijn oog viel op deze cover. Het stond op een schuine plank en ik was verbaasd omdat ik het nog nóóit had gezien. Hmm... Dit lijkt verdacht veel op de manier hoe de videoband in het leven is gekomen van de mensen in dit boek. Toen ik de titel, de tv en de naam van de schrijver, dacht ik: 'Is The Ring gebaseerd op een BOEK? Van iemand uit JAPAN?!' En daarom leende ik het.

Zoals ik net al zei heb ik de film nog nooit gezien, maar ik heb er uiteraard van gehoord, en stukjes ervan gezien. Hieruit heb ik kunnen opmaken dat boek en film heel erg van elkaar verschillen. Hoe? Omdat in Ring niemand uit een tv komt kruipen. Daarom snap ik al die recensies op Goodreads, want hoe kun je een horrorboek goed vinden als de film enger is?

Ring gaat over een vervloekte videoband die je zeven dagen na kijken dood. Oorzaak: onbekend. Hoe: onbekend. Het is de taak van Asakawa om hierachter te komen en de mysterie te ontrafelen.

Dit verhaal deed mij ontzettend denken aan Supernatural dat het gewoon een aflevering van die tv-serie had kunnen zijn. Nee, serieus, hoe Asakawa handelde leek gewoon precies op de manier hoe Sam en Dean zouden hebben gehandeld. Eigenlijk is het het omgekeerde, omdat Ring al bestaat sinds 1991 en Supernatural sinds 2005. Het viel tegen, want kom op! Ik heb een aantal uur aan dit boek besteed, terwijl een aflevering mij maar 45 minuten kost.

En het was ook totaal niet eng. Geen meisjes die uit tv's kruipen... Niets. Het idee van het verhaal is goed, maar de uitwerking? Het had beter gekund. Gelukkig heb ik de film niet gezien, want dan zou mijn cijfer flink zijn gezakt.

Raad ik je aan om Ring te lezen? Als je een grote fan bent van de films - nee. Lees dit boek niet als je denkt dat het honderd procent hetzelfde is. Als je dat niet erg vindt - ja! Veel mensen hebben dit boek niet zo'n goed cijfer gegeven wat eigenlijk best jammer is omdat het een goed boek zou kunnen zijn geweest. Ik neem aan dat het heel goed was, want anders zouden de films niet bestaan, maar toch. Iedereen die The Ring nog níét heeft gezien: lees dit boek!

Heb jij Ring gelezen?

Reacties

Populaire posts