Recensie: Oliver Twist

Afbeeldingsresultaat voor oliver twist poster roman polanski
Titel: Oliver Twist
Regisseur: Roman Polanski
Acteurs: Barney Clark, Ben Kingsley, Jeremy Swift
Gebaseerd op: Oliver Twist van Charles Dickens
Genre: Crime, Drama
Verschenen: 27 oktober 2005
Duur: 130 minuten
Cijfer: 7,0 of 4/5 sterren

In the Nineteenth Century, orphan Oliver Twist is sent from the orphanage to a workhouse, where the children are mistreated and barely fed. He moves to the house of an undertaker, but after an unfair severe spank, he starts a seven day runaway to London. He arrives exhausted and starving, and is soon welcomed in a gang of pickpockets lead by the old crook Fagin. When he is mistakenly taken as a thief, the wealthy victim Mr. Brownlow brings Oliver to his home and shelters him. But Fagin and the dangerous Bill Sykes decide to kidnap Oliver to burglarize Mr. Brownlow's fancy house. (IMDb.com)

Op school keken we bij het vak Engels de film van Oliver Twist, omdat het hoorde bij de toets die we zouden krijgen over literatuur uit de Victoriaanse tijd. Na een paar weken hebben we het afgekeken, ergens in december, dus hier ben ik weer met een recensie die ik veel te lang heb uitgesteld. Goed. Laten we beginnen.

Ik had nog nooit Oliver Twist van Charles Dickens gelezen, en een verfilming had ik ook nog nooit gezien, dus ik had geen idee waar dit verhaal nou over ging. Foto's van Oliver die om eten vroeg had ik wel gezien, maar dat was het wel. En dat hij een weeskind was, dat wist ik ook. Maar het verhaal van de jongen Oliver Twist, die kende ik niet.

Nu wel. Helaas, want ik had liever het boek gelezen vóór ik de film keek, maar daar kan ik nu niets meer aan doen.

Het verhaal gaat over Oliver Twist, een weeskind die terechtkomt in Londen, en verwelkomd wordt door een groep zakkenrollers onder leiding van een oude man, Fagin. Verder wil ik niet al te veel zeggen, omdat dat het verhaal al weggeeft, maar dit is ongeveer waar het over gaat.

De laatste tijd heb ik een aantal klassiekers gelezen en gezien en ik moet toegeven dat ze mij allemaal teleurstellen. Ze zijn zó bekend, dat ik teleurgesteld wordt omdat het verhaal uiteindelijk niet zo fantastisch was als ik dacht dat het zou zijn. Zo zit het ook met Oliver Twist. Het is een van de bekendste verhalen van Charles Dickens en dít was het? Oké. Dit was het.

Het verhaal is niet super slecht, en het was ook niet Charles' idee om het geweldig verhaal neer te pennen, maar om kritiek te leveren op de Britse samenleving. Kunnen deze schrijvers het dan niet allebei doen? Een leuk verhaal én een dosis kritiek?

De film zat goed in elkaar, al hebben de makers volgens mij heel veel details van het boek weggelaten, omdat bepaalde personages er niet in zaten. Nu heb ik het boek niet gelezen, dus kan ik niet precies zeggen wát, maar zo weet ik wel dat bijvoorbeeld dingen over de familie van Oliver niet in de film aanwezig waren.

Het enige wat ik kan opmerken naast het verhaal is dat deze film ontzettend donker. Niet alleen qua verhaal, maar ook qua beeld. Het was ontzettend moeilijk om te zien wat er allemaal gebeurde, omdat de meerderheid van de film afspeelt in de avond of binnen in een huis met gesloten ramen, en goede lampen in die tijd nog niet bestonden. En o mijn goden, dat Cockney-accent! Gelukkig was er ondertiteling, want anders had ik niets verstaan, met al die klasgenoten die geen zin hadden om deze film te kijken.

Raad ik je aan om Oliver Twist te zien? Ik zou zeggen, lees het boek, maar omdat ik dat zelf nog niet heb gedaan, wil ik niemand iets aanraden wat ik zelf nog niet heb gelezen. Het is goed om de film te hebben gezien, omdat je dan alle verwijzingen naar Oliver Twist begrijpt, dus ja, kijk deze film. Dan ga ik het boek lezen. Ooit.

Heb jij Oliver Twist gezien?

Reacties

Populaire posts