Recensie: De Lovebus

Titel: De Lovebus
Auteur: Tjibbe Veldkamp
Genre: Young Adult
Verschenen: 7 februari 2017
Pagina's: 176
Uitgever: Querido
Bindwijze: Paperback
Prijs: 14,99
Cijfer: 7,0 of 4/5 sterren

Op zaterdagavond 7 februari 1976 werden in Medum en omgeving twee mensen vermoord, er viel één zwaargewonde en acht personen hadden medische zorg nodig voor lichtere verwondingen. Al dat geweld draaide om seks. Dit is het verhaal van die avond.

Ik werd gevraagd door Querido of ik mee wilde doen met de blogtour van De Lovebus van Tjibbe Veldkamp, dus hier ben ik dan! Donderdag en vrijdag hebben Bente en Kelly het al over dit boek gehad en vandaag is het mijn beurt!

De flaptekst is erg vaag, zoals je kunt zien (én heel kort), maar daar ben ik blij mee, omdat je dit verhaal het beste in kunt gaan zonder veel te weten waar het over gaat. Ik moet wel zeggen dat de flaptekst een beetje misleidend is, omdat ik dacht dat dat vandie moorden en gewonden allemaal op één plek waren gebeurd, maar dat bleek dus niet zo te zijn.

Tjibbe heeft een erg fijne schrijfstijl, waardoor je dit boek in één keer uit kunt lezen. Daarnaast is het boek redelijk dun (176 pagina's!) en wordt het verhaal door verschillende perspectieven verteld. Dat laatste is erg bijzonder, omdat (zoals ik al zei) het boek erg dun is en boeken met meerdere perspectieven vaak dikker zijn.

Het verhaal is erg origineel, al vraag ik mij nog steeds af of dit nou waargebeurd is of helemaal verzonnen, omdat ik op het internet nergens iets kan vinden wat erop wijst dat dit daadwerkelijk is gebeurt in het echte leven. Waarschijnlijk is het verzonnen, omdat de plaats Medum niet bestaat.

Wees niet bang als de één na laatste zin je afschrikt, want hoewel De Lovebus drááit om seks, gaat het niet óver seks. Hiermee bedoel ik dat dit geen New Adult boek is en er dus geen seksscènes in voorkomen. Er zijn wel een paar scènes die niet voorkomen in een Young Adult-boek, maar dat zijn er volgens mij maar twee, die gelukkig ook niet zo lang duren, dus wees niet bang, niet-New-Adult-lezers!

Al met al was De Lovebus een leuk boek om te lezen, al zou ik niet zeggen dat het echt 'leuk' was, maar je snapt hopelijk wel wat ik bedoel. Ik raad iedereen aan om dit boek te lezen, vooral als je zin hebt in een kort, maar krachtig verhaal. Ik zie mijzelf dit boek al herlezen, over een paar jaar. Waar wacht je dus nog op? Lees. Dit. Boek. (Dit is serieus een van de betere boeken van Nederlandse bodem die ik ooit heb gelezen.)

Morgen gaat Daphne het over De Lovebus hebben, dus verheug je je er maar alvast op!

Heb jij De Lovebus gelezen?

Reacties

Populaire posts