Recensie: Star Wars Episode VI: Return of the Jedi (Star Wars #6)


Afbeeldingsresultaat voor star wars episode 6 poster
Titel: Star Wars Episode VI: Return of the Jedi
Regisseur: Richard Marquand
Serie: Star Wars #6
Acteurs: Mark Hamill, Harrison Ford, Carrie Fisher
Genre: Action, Adventure, Fantasy
Verschenen: 13 oktober 1983
Duur: 131 minuten
Cijfer: 8,3 of 5/5 sterren


Luke Skywalker battles horrible Jabba the Hut and cruel Darth Vader to save his comrades in the Rebel Alliance and triumph over the Galactic Empire. Han Solo and Princess Leia reaffirm their love and team with Chewbacca, Lando Calrissian, the Ewoks and the androids C-3PO and R2-D2 to aid in the disruption of the Dark Side and the defeat of the evil emperor. (IMDb.com)



Na Star Wars Episode 5: The Empire Strikes Back herkeken te hebben in september, vond ik dat het tijd was om verder te gaan met Return of the Jedi, want ik had zin gekregen om The Force Awakens te herkijken, maar als je dat doet met mensen die Star Wars nog nooit gezien hebben (op de eerste twee films na), snappen ze er niet veel van (ik ging met een vriendin naar Rogue One en ze begreep er niets van) en missen ze de helft van het verhaal. En zo bevond ik mij vóór de tv, terwijl The Empire Strikes Back begon.

Ongeveer een jaar geleden (ergens in december 2015) zag ik deze film voor het eerst en noemde ik het mijn favoriete Star Wars-deel. Dat was voordat ik The Force Awakens had gezien. Nog steeds is deel mijn favoriet in de originele trilogie, maar naar mijn mening heeft Episode 7 het overtroffen. Ja, ik weet dat het een soort van remake is en dat de kwaliteit veel beter is, maar The Force Awakens laat je terugdenken aan die goede oude films.

In principe gebeurt er niet zo veel in deze film. Het epische eindgevecht komt (al is het niet super episch als die van Kylo Ren met Rey), en de Empire verliest (is het een spoiler? Ja, maar aan de andere kant is het wel logisch, dus ook nee), maar verder zien we niet veel dan Jabba en de Ewoks.

Voor de shippers is deze film de perfécte film (tenzij je vóór incest bent. Sorry, maar iew.) en dat was denk ik de reden waarom ik deze film toen zo goed vond. En omdat ik wilde weten wat er nou verder zou gebeuren met Han Solo (na zijn dramatische opsluiting in The Empire Strikes Back).

Een Star Wars-fan zal deze film (hopelijk) een mooi einde vinden (tenzij ik het bij het verkeerde eind heb), dus ik hoop dat de niet-fans, dat ook zullen vinden. Ik raad deze film aan als je The Force Awakens goed vond (en je de rest nog niet hebt gezien), maar kijk wel eerst A New Hope. En verder... Als je nog nooit een Star Wars-film hebt gezien, zou ik gewoon beginnen bij A New Hope en anders dus bij The Force Awakens (al is de kans klein dat je iets van het verhaal begrijpt), maar een tip is: begin níét bij Rogue One, want dan begrijp je er al helemaal niets van.

Heb jij Star Wars Episode VI: Return of the Jedi gezien?

Reacties

Populaire posts