Recensie: The Hammer of Thor (Magnus Chase and the Gods of Asgard #2)


27904311
Titel: The Hammer of Thor
Auteur: Rick Riordan
Serie: Magnus Chase and the Gods of Asgard #2
Genre: Fantasy, Mythology, Young Adult
Verschenen: 4 oktober 2016
Pagina's: 471
Uitgever: Disney Hyperion
Nederlandse titel: De Hamer van Thor
Bindwijze: Hardcover
Prijs: 17,43
Cijfer: 8,5 of 5/5 sterren

Thor's hammer is missing again. The thunder god has a disturbing habit of misplacing his weapon--the mightiest force in the Nine Worlds. But this time the hammer isn't just lost, it has fallen into enemy hands. If Magnus Chase and his friends can't retrieve the hammer quickly, the mortal worlds will be defenseless against an onslaught of giants. Ragnarok will begin. The Nine Worlds will burn. Unfortunately, the only person who can broker a deal for the hammer's return is the gods' worst enemy, Loki--and the price he wants is very high.

Rick Riordan is een van mijn favoriete schrijvers, en hij is ook een van die personen waarvan ik alle boeken koop die ik zie als ik ze nog niet heb. Een auto buy author, op z'n Engels. Vorig jaar las ik The Sword of Summer, waar ik gemengde gevoelens over had. Aan de ene kant was het heel erg leuk, maar aan de andere kant weer niet, omdat het niet voldeed aan mijn verwachtingen (alles waar ik op hoopte gebeurde niet). Dit boek, in tegendeel, is de uitkomst van mijn verwachtingen. Het heeft mijn verwachtingen zelfs overstegen!

Dat Uncle Rick geweldig is met het verweven van diversiteit bij de personages, wist ik al. Maar dat het ieder boek steeds meer en beter wordt, dat had ik niet verwacht! In The Heroes of Olympus kwam er één persoon voor van de LGBT+-gemeenschap en een boel niet-blanke mensen, in The Trials of Apollo werden er nog meer LGBT+-mensen toegevoegd en nu, in Magnus Chase and the Gods of Asgard, kunnen er weer mensen toegevoegd worden! Nou ja, mensen... Halfgoden. Wat ik erg waardeer is dat dit een Fantasy-boek is én dat de hoofdpersoon niet hetero is. Geweldig.

In The Hammer of Thor worden er, omdat dit een vervolg is, uiteraard nieuwe personages aan de 'cast' toegevoegd. Maar dat uiteraard díe nieuwe personage mijn favoriet is geworden... Dat had ik niet verwacht. Mag ik je introduceren met Alex Fierro! Alex is genderfluid (geen idee of daar een Nederlands woord voor is, volgens mij niet), cool en kan goed voor zichzelf opkomen. Ik houd van Alex. En Magnus. En Sam. En Hearthstone. En Blitzen. Eigenlijk iedereen.

Magnus is een grappige verteller. Net zoals bij Percy Jackson slaan de titels van de hoofdstukken nergens op, maar zijn ze grappig en eigenlijk wel waar. Maar echt, ik snap niet hoe Magnus dat doet, zo vrolijk blijven, zelfs op vreselijke momenten. Kuch, Alfheim, kuch. Ik heb ooit een presentatie van Uncle Rick gezien op YouTube over The House of Hades en ik snap wel waar die grappigheid vandaan komt. Uncle Rick is namelijk erg leuk om naar te luisteren, met zijn humor.

Ook dit boek zit vol met actie en avontuur, net zoals bij The Sword of Summer. 'Gebeurt er dan niet te veel in het verhaal?' denk je dan, en mijn antwoord is 'Nee, verrassend genoeg niet!' Die tempo is erg fijn, waardoor je de hele tijd zin hebt om door te lezen. Daarnaast is het ook nog eens erg spannend.

Om heel eerlijk te zijn heb ik niet alleen goede dingen te melden over dit boek. In het begin kwam ik er namelijk maar moeilijk in. Het hele stuk zonder Alex was maar saai, omdat ik meer Alex wilde. En dat kreeg ik ook, maar na een hele tijd door lezen. En dat is het enige wat minder is aan dit boek.

Ben je gek op mythologie (in dit geval Noordse), avontuur, een grappige schrijfstijl en geweldige personages, dan is de Magnus Chase and the Gods of Asgard-trilogie een aanrader. Weet je amper iets over de Noordse mythologie? Dat geeft niet, ik wist er ook amper (eigenlijk alleen een paar namen) iets over. Ik raad je wel aan om eerst te beginnen aan de Percy Jackson-serie, dan The Heroes of Olympus, The Sword of Summer (het eerste boek van deze serie), The Hidden Oracle (The Trials of Apollo) en dan pas dit boek, of gewoon meteen The Sword of Summer. The Kane Chronicles kun je lezen wanneer je wilt, maar wel vóór Demigods & Magicians.

Ik kan in ieder geval niet wachten om The Ship of the Dead te lezen en te kijken of Malex canon wordt. Ik kan ook niet wachten tot dit boek is verschenen in het Nederlands, zodat iedereen dit geweldige boek kan lezen en kennis kan maken met Alex Fierro.

Heb jij The Hammer of Thor gelezen?

Reacties

Populaire posts