Recensie: American Horror Story Murder House

Afbeeldingsresultaat voor murder house poster
Titel: American Horror Story
Gecreëerd door: Brad Falchuk, Ryan Murphy
Acteurs: Connie Britton, Dylan McDermott, Evan Peters
Seizoen: Murder House
Afleveringen: 12
Genre: Drama, Horror, Thriller
Verschenen: 2011
Duur: ± 40 minuten per aflevering
Cijfer: 8,0 of 5/5 sterren

American Horror Story is a horror series in which every season tells a different story. The first season is about a haunted house, and the family that has moved into it. The second season centres around an insane asylum and a man who is wrongly accused of murdering several women, including his wife. The third season tells the story of a coven of witches trying to figure out who their new "supreme" is. The fourth season is about a "Freak Show" and the lives of its performers. The fifth season is about the employees and guests at the Hotel Cortez, a building made as a secret torture chamber in the 1920s. The sixth season is about a farmhouse near Roanoke, North Carolina that is besieged by the ghosts of the infamous lost colonists and other strange happenings. (IMDb.com)

Een klasgenoot en ik hadden het een keer over American Horror Story en of deze tv-serie nou geschikt was om alleen te kijken, aangezien het 'horror' in de naam had en we beiden niet zo'n fan waren om alleen naar horrorfilms te kijken. Op een dag dacht ik: 'Weet je? Het maakt niet uit hoe eng het is, ik ga gewoon American Horror Story kijken.' Dat is wat ik heb gedaan en zo komen we hier.

Iets wat veel mensen (ik ook) verkeerd zien, is de 'horror' in American Horror Story. Er wordt niet de horror van horrorfilms mee bedoeld met geesten, demonen, monsters en weet ik veel waar al die horrorfilms over gaan (Supernatural is het beste voorbeeld). De 'horror' van American Horror Story wordt meer bedoeld als 'you could see the horror on his face'. Want dat is letterlijk wat er gebeurd als je deze serie zit te kijken. Je wordt niet super bang dat je opeens niet meer alleen in huis bent, maar je bent meer van: 'Iew!'. Dát is American Horror Story.

Ik had geen idee wat ik kon verwachten, dus bij aflevering één schrok ik mij dood bij alles wat er gebeurde. Bij de andere elf afleveringen? Nee, dat gebeurde niet meer. Ik zeg niet dat deze serie niet eng is, het is gewoon vies. Smerig. Goor. Verder niets.

Bijna iedere aflevering begint met 'wat er voorafging', wat erg interessant was, aangezien het huis heel veel moorden had meegemaakt. Wat ook erg interessant was, was hoe je langzaam maar zeker erachter kwam wat het verhaal van iedereen was. Want de schoonmaakster, Constance, Tate... Iedereen had iets met het huis te maken, alleen wát was nog maar de vraag.

Uiteindelijk bleek Murder House heel erg emotioneel te zijn (ach, wat houd ik ervan). En eng. Laat ik het erbij houden dat het steeds minder eng werd en ik uiteindelijk de personages niet los wilde laten. Misschien kijk ik dit seizoen in de toekomst nog een keer. (Stiekem wil ik gewoon meer, maar dat kan helaas niet, want de volgende seizoenen gaan over andere mensen.)

Ben je fan van de boeken van Michael Grant? Dan is American Horror Story dé tv-serie die je moet zien. En houd je gewoon van bloederigheid maar ben je geen lezer? Dan is deze serie ook een aanrader. En als je van geesten houd is Murder House ook te gek. En als je Evan Peters cool vindt (blijkbaar is dit een van de redenen waarom mensen AHS willen zien). Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar de andere seizoenen, dus zet deze serie maar op mijn lijst met favorieten.

O, een nog één ding: kijk dit niet alleen als je snel bang bent (wat ik wel deed, maar uiteindelijk niet erg vond) en ook niet als je een zwakke maag hebt. Want eh... Het is nogal... heftig.

Heb jij American Horror Story Murder House gezien?

Reacties

Populaire posts