De inspiratiebronnen van Stranger Things

Of je bent er fan van, of je hebt het nog nooit gezien of gehoord. Dat is een samenvatting van Stranger Things. Iets daartussen zit er niet. Ik ben er fan van, dus daar heb je het al. Mijn recensie kun je hier lezen.

Ik zat dus op IMDb.com wat rond te hangen op de pagina van Stranger Things, toen mijn oog op dit artikel viel. Het bevat een lijstje met films die als inspiratiebron dienden voor deze ge-wel-dige serie. Mijn interesse was meteen gewekt, aangezien ik geobsedeerd ben door deze serie en ik alles wil doen en zien wat met Stranger Things te maken heeft. Helaas, aangezien mijn leven nu volledig verwoest is. Door Stranger Things.

Hier heb ik dus het lijstje opgeschreven die completer wordt als ik de film heb gezien.

Afbeeldingsresultaat voor et poster

E.T. (1982)

E.T. gaat over een alien die achtergelaten wordt op aarde en dan verzorgt wordt door een groepje kinderen. Heel erg Stranger Things, want dit gebeurt ook met Eleven (al wordt zij niet achtergelaten op aarde). Deze film zag ik vorig jaar (of het jaar daarvoor) voor het eerst, al kende ik het verhaal al, omdat ik het boek (die gebaseerd is op de film) al had gelezen. Deze film is in ieder geval een aanrader en iets wat je ooit gezien moet hebben (het is tenslotte een klassieker).

Afbeeldingsresultaat voor it poster

It (1990)

It gaat over een clown (dat is een van zijn gedaantes) die een groep kinderen terroriseert en hen probeert te vermoorden (gruwelijk, ik weet het). In Stranger Things is dit vergelijkbaar met de Demogorgon en de kinderen die het proberen te verslaan. Deze film zag ik een paar weken geleden en ook dit is een echte aanrader. Het boek staat op mijn verlanglijst, net zoals de remake, die volgend jaar uitkomt in september. Een volledige recensie van It is hier te lezen.

Poltergeist (1982)

Close Encounters of the Third Kind (1977)

Little Shop of Horrors (1986)

Cujo (1983)

The Golden Child (1986)

The Lost Boys (1987)

The Shining (1980)

Alien (1979)

Altered States (1980)

Afbeeldingsresultaat voor stand by me poster

Stand By Me (1986)

Stand by Me gaat over vier vrienden die op zoek gaan naar een lijk waarvan ze geruchten hebben gehoord dat het zou liggen naast het spoor. Het is niet zo moeilijk om de gelijkenissen te zien tussen deze film en Stranger Things, want in beiden lopen de hoofdpersonen op het spoor, twee vóór en twee achter, de één met een serieus gesprek en de ander met een niet serieus gesprek, maar ook de vriendschap van vier kinderen is iets wat hetzelfde is. Deze film is gebaseerd op een verhaal van Stephen King, The Body genaamd, die te vinden is in de verhalenbundel Different Seasons. Mijn recensie kun je hier lezen.

The Goonies (1985)

WarGames (1983)

Bron: IMDb.com '70s and '80s Movies That Inspired "Stranger Things"

Heb jij deze films gezien?

Reacties

Populaire posts