Creatures of the Night Tag

Happy Halloween!

Aangezien het Halloween is, heb ik besloten om een tag in te vullen: de Creatures of the Night Tag! Hierbij moet ik bij elk paranormale wezen een boek uitkiezen waar dat wezen in voorkomt. Omdat ik niet bij alle wezens een boek heb gelezen, heb ik besloten om niet alleen een boek te kiezen, maar ook een tv-serie of een film. Oké, ik heb hier genoeg van, dus laten we snel beginnen!

Vampier


27419771Afbeeldingsresultaat voor cirque du freak poster

Als ik aan vampiers denk, is het eerste wat in mij opkomt Twilight en The Vampire Diaries. Maar die dingen vind ik helemaal niet leuk, dus zijn de enige boeken waar ik redelijk positief over ben de Blood of Eden-trilogie van Julie Kagawa. Julie schrijft in deze boeken over vampiers met een bijzondere twist. Ik heb de laatste twee boeken gerecenseerd, Bloedband en Offergave.

Omdat ik geen Twilight wil kiezen, ga ik maar voor Cirque du Freak: The Vampire's Assistant, die gebaseerd is op de eerste drie boeken van The Saga of Darren Shan van Darren Shan. Ik heb de boeken nog niet gelezen, maar ik weet wel dat ook bij deze vampiers een bijzondere twist zit.

Weerwolf



24844184Afbeeldingsresultaat voor penny dreadful poster

Hoewel het woord 'weerwolf' niet letterlijk gezegd wordt, komen ze wel voor in De Anderen van Anne Bishop. Deze serie is een van mijn favorieten, hoewel ik alleen de eerste twee boeken heb gelezen (Rode Letters en Zwarte Veren). Wat erg jammer is is dat de Nederlandse cover de wolf heeft weggehaald die normaal links op de open plek naast Meg staat, die er wel is bij de Engelse versie.

Niet lang geleden zag ik het eerste seizoen van Penny Dreadful en geloof me, er komt een weerwolf in voor. Dit is niet erg belangrijk in seizoen één, maar het is en blijft een weerwolf. Dit is een erg goede tv-serie, al is het wel erg serieus en alleen verkrijgbaar op Netflix. 

Zombie


9067850Afbeeldingsresultaat voor warm bodies poster


Er zijn niet veel boeken en films met zombies die ik heb gelezen en gezien (ik vind ze namelijk doodeng), maar als er een boek is met zombies, kom ik met The Throne of Fire van Rick Riordan, De Troon van Vuur in het Nederlands. Dit is erg toepasselijk, aangezien deze trilogie over de Egyptische goden gaat.

Ik heb ooit de eerste aflevering van The Walking Dead gezien, maar ik vond het zo eng dat ik niet verder durfde te kijken. De enige film met zombies die ik niet eng vind is Warm Bodies, die gebaseerd is op het gelijknamige boek van Isaac Marion. Het boek heb ik nog niet gelezen, al staat het wel op mijn nog-te-lezen-lijst. En de film? Die was erg bijzonder. Relaties tussen mensen en zombies? Sure.

Geest


18657633Afbeeldingsresultaat voor murder house poster

Als ik aan geesten denk, denk ik aan Lockwood & Co. van Jonathan Stroud. Waar kan ik anders aan denken? Deze serie is een van mijn favorieten en het is zó geweldig! In deze boeken zijn geesten de slechteriken en moeten ze verdreven worden door bedrijven. Lockwood & Co. is daar één van. Ik heb de eerste vier boeken gerecenseerd (The Screaming Staircase, The Whispering Skull, The Hollow Boy en The Creeping Shadow) en boek vijf komt volgend jaar uit.

Gisteren keek ik het eerste seizoen van American Horror Story af, American Horror Story: Murder House en wat was het leuk! Nou ja, ik denk niet dat 'leuk' het juiste woord is, aangezien deze serie nogal gruwelijk is, maar ja, leuk! Het is het beste om deze serie in te gaan zonder al te veel te weten, dus op naar het volgende wezen.

Heks/Magiër/Tovenaar



30309025Afbeeldingsresultaat voor once upon a time poster

Hoewel in De Graces de heksen anders zijn dan normaal, gaat het boek nog steeds over heksen. Alleen op een andere wijze. Ik las dit boek niet zo lang geleden en geloof me, het is het beste om dit boek te beginnen zonder verwachtingen, want de kans is honderd procent om teleurgesteld te raken.

Een tv-serie met heksen is Once Upon A Time. Deze serie is gebaseerd op verschillende sprookjes en verhalen, en voegt alle personages samen, waarvan dit het resultaat is. De eerste drie seizoenen zijn aanraders. Ik ben nog bezig in de vierde, alhoewel het een beetje tegenvalt. In ieder geval: deze serie zit vol magie en magie leidt tot heksen en tovenaars. Dit zijn mijn recensies van seizoen één, twee en drie.

Elf/Fae



3112850Afbeeldingsresultaat voor spiderwick chronicles poster

Bij fae denk ik aan De Iron Fey van Julie Kagawa, maar deze serie vond ik erg tegenvallen toen ik het herlas, dus heb ik gekozen voor Books of Faerie, of Heartbeat in het Nederlands van Maggie Stiefvater. Op dit moment bestaat deze serie uit twee boeken, maar op Goodreads staat dat er nog een derde boek komt, dus we moeten alleen nog Maggie overhalen om het te schrijven.

Ik heb niet zoveel films gezien met feëen en de enige die bij me opkwam die ik wél had gezien was The Spiderwick Chronicles die gebaseerd is op de gelijknamige boekenserie van Holly Black en Tony DiTerlizzi. Ik heb de boeken nooit gelezen, maar de film wel tig keer gezien. Om heel eerlijk te zijn heb ik een hekel aan deze film, maar laten we het daar maar niet over hebben.

Demon



11900892Afbeeldingsresultaat voor shadowhunters poster

Bij demonen denk ik aan de Demonata, een tiendelige serie geschreven door Darren Shan. Ik moet nog steeds de laatste twee boeken lezen (de bibliotheek heeft ze helaas niet), maar de eerste acht heb ik verslonden (met deel vier als mijn favoriet). De boeken zijn vergelijkbaar met die van Michael Grant, omdat ze erg gruwelijk zijn. En verder zijn ze fantastisch.

Komen we weer bij iets wat ik niet echt leuk vind. Shadowhunters was de enige tv-serie die in mij opkwam met demonen (Penny Dreadful heb ik helaas al genoemd). Deze serie is gebaseerd op The Mortal Instruments van Cassandra Clare, waar ik nogal gemengde gevoelens over heb. Aan de ene kant vind ik het een geweldige serie, maar aan de andere kant vind ik het vreselijk. Over Shadowhunters gesproken... Dit is de slechtste tv-serie die ik ooit heb gezien. Bah. Ik heb een recensie, voor de geïnteresseerden.

Engel



25494343Afbeeldingsresultaat voor supernatural poster

De enige boeken met engelen die ik niet haat zijn de boeken van het Shadowhunters-universum van Cassandra Clare, als ik ze weer moet noemen. Ik zou ook Fallen van Lauren Kate hebben kunnen kiezen, maar deel twee en drie van die serie vond ik verschrikkelijk, dus dan maar Lady Midnight, dacht ik. Dit boek komt volgend jaar uit in het Nederlands als Middernachtdame, dus als je het liever in het Nederlands leest, dan is er iets om je op te verheugen.

Ik ben nog lang niet bij de engelen (ik ben bijna bij seizoen twee), maar ik weet wel dat ze in Supernatural voorkomen. Nu kan ik niets meer zeggen omdat ik alleen weet dat er een engel is die Castiel heet. En verder niets. Maar ja, engelen.

Alien



16101128Afbeeldingsresultaat voor the matrix poster

In januari las ik The 5th Wave, oftewel De Vijfde Golf in het Nederlands. De aliens zijn erg bijzonder, omdat ze op mensen lijken en de mensen dus niet weten of ze nou tegen aliens of mensen praten. Interessant, niet waar? De andere twee boeken heb ik nog niet gelezen, maar ze staan wel op mijn nog-te-lezen-lijst.

Hoewel het niet echt aliens zijn, zijn er van die rare machine-wezens in The Matrix. Omdat ze niet uit onze wereld komen, noem ik ze maar aliens (ik ben hun 'officiële' naam vergeten). Deze film is trouwens een aanrader. Waarom kun je hier lezen.

Mens met superkrachten



8634475Afbeeldingsresultaat voor stranger things poster

De Gone-serie van Michael Grant zit vol met mensen met superkrachten, die mutanten worden genoemd. Deze serie bestaat uit zes delen, is behoorlijk gruwelijk, maar ontzettend geweldig! Ik heb ze geprobeerd te herlezen, maar de boeken zitten nog te vers in mijn geheugen, dus ik wat nog even met het herlezen (ik wil ze niet niet meer leuk vinden).

En als laatste kom ik met Stranger Things, een serie die alleen verkrijgbaar is op Netflix, acht afleveringen heeft en SUPER geweldig is! (Haha, zie je dat? Super? Bij 'mensen met SUPERkrachten'.) Ik houd van Stranger Things en dat is te merken aan waarom ik het aan iedereen aanraad. Enne, als ik deze twee woorden hoor, kom je niet meer van mij af, dus noem ze alsjeblieft niet als ik erbij ben (behalve als je het niet erg vind dat ik door blijf praten over hoe geweldig Stranger Things is).

Welke boeken en films met deze wezens heb jij gelezen en gezien?

Reacties

Populaire posts