In de spotlights #7

Iedere maand zet ik een boek in de schijnwerpers. Zo hoop ik dat meer mensen het boek gaan lezen, omdat ze niet zo bekend zijn in de Nederlandse boekenwereld.

Lees hier:
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5
Deel 6

Deze maand is het tijd voor Suicide Notes van Michael Thomas Ford

LET OP! Dit boek gaat over zelfmoord!

14290663

Titel: Suicide Notes
Auteur: Michael Thomas Ford
Genre: Contemporary, LGBT, Young Adult
Verschenen: 1 februari 2010
Pagina's: 211
Uitgever: Lemniscaat
Originele titel: Suicide Notes
Bindwijze: Paperback
Prijs: 17,95
Cijfer: 8,0 of 4/5 sterren

Waar gaat Suicide Notes over?

Het is nieuwjaarsdag als Jeff wakker wordt. Niet in zijn eigen bed, maar op de gesloten psychiatrische afdeling van een ziekenhuis, met verband om beide polsen. Volgens hem is er niets aan de hand - en dat houdt hij ook vol tegenover dokter Katzrupus, ofwel Cat Poop.
Hem verteld hij niets over zijn beste vriendin Allie, en hoe alles veranderde toen zij een wel erg leuke vriend kreeg.

Het zijn twee andere patiënten die hem echt aan het denken zetten: de grappige, maar zwaar suïcidale Sadie en Rankin, de sportheld van wie Jeff zijn ogen niet af kan houden als hij hem ziet masturberen onder de douche.

Waarom je Suicide Notes moet lezen

Suicide Notes gaat over hele heftige onderwerpen, waarbij je blik op de wereld wordt veranderd. Want alles is niet voor iedereen leuk. De liefde kan heel hard tegen je zijn. Sommige mensen (zoals ik, voordat ik dit boek las) denken dat alles goed kan komen. Dat is niet waar. Daarom raad ik aan dat je, als je dit boek ergens ziet liggen, het te lezen en jezelf in het verhaal te verliezen. De wereld kan soms wreed zijn en daar is niet iedereen van bewust.

Wat vond ik het leukst aan dit boek?

Er zijn niet zo veel boeken die ik heb gelezen waarbij ze mijn blik op de wereld hebben veranderd. Dit boek is een van die boeken. Het is misschien vreemd om dit te zeggen, maar voordat ik dit boek las, wist ik niet dat veel mensen van de LGBT-gemeenschap zelfmoord pleegden. En na dit boek... Ik kreeg begrip. En dat was hetgeen waarom dit boek mij zo erg raakte. De onderwerpen, de heftigheid.

Wat vind ik van de cover?

Op het eerste gezicht laat de cover niet echt veel zien over het verhaal. Dat klopt, maar als je het boek hebt gelezen, weet je wel wat de cover betekent.
De cover valt op. Door de witte en grijze kleuren is het zeker een opvaller tussen al die donkere covers met symbolen en modellen. Een simpele cover als dit... En de engelen... Ik vind het mooi.

Hoe kwam ik aan dit boek?

In 2015 was er in de YA-boekenweek een John Green-tas te koop die vijf boeken bevatte van Lemniscaat. Zo'n tas kostte vijftien euro, dus moest ik hem wel kopen. Een van die vijf boeken was Suicide Notes, en dat was het verhaal hoe ik eraan ben gekomen.

Heb jij Suicide Notes gelezen?

Reacties

Populaire posts