Vijf boeken die je ooit gelezen moet hebben

Zoals de titel van deze blogpost het al duidelijk maakt ga ik jullie vijf boeken opnoemen waarvan ik vind dat iedereen het ooit gelezen moet hebben. Omdat het mooi is, levensveranderend, hartverscheurend, noem maar op. Laten we snel beginnen!

11387515

Wonder van R.J. Palacio

Dit boek gaat over een jongen die anders is dan iedereen. Hij heeft namelijk een gezicht dat anders is dan iedereen.
De reden waarom iedereen dit boek moet hebben gelezen is omdat het eens over iemand gaat die niet de perfekte held is van het verhaal. Hij is anders en dat merk je ook wel als je dit boek leest. Tijdens het lezen van dit boek wordt je hart letterlijk verscheurd. Want ook al is dit Middle Grade, het is en blijft een hartverscheurend, traanverwekkend mooi boek.

De hut van oom Tom

De Hut van Oom Tom van Harriet Beecher Stowe

Een grote fan van dit boek ben ik niet, want toen ik het las sloeg ik ontzettend veel over (kom op, ik was tien of elf). Toch hoort dit boek in deze lijst. Waarom? Omdat niet iedereen bekend is over de katoenplantages in de Verenigde Staten en hoe het was om een slaaf te zijn. Dit boek laat dat allemaal zien en het verscheurd net zoals Wonder je hart terwijl je leest over slaven die mishandeld worden. Misschien is het ook tijd voor mij om dit boek weer eens te gaan lezen...

Wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht

Het Wonderbaarlijke Voorval met de Hond in de Nacht van Mark Haddon

Dit boek gaat over Christopher, een jongen met het syndroom van Asperger, die door de dood van de hond van zijn buurvrouw uit zijn comfortzone komt. Doordat hij autistisch is bekijkt hij veel dingen anders dan de meeste mensen. En dat is de reden waarom dit boek door iedereen gelezen moet worden. Want hoe denkt iemand die autistisch is precies? Bij iedereen is dat anders, maar dit boek geeft het in ieder geval mooi weer door de ogen van Christopher. Ik heb van dit boek genoten, al vond ik het laatste stuk een beetje te langdradig.

14290663

Suicide Notes van Michael Thomas Ford

Zoals de titel het al zegt gaat dit boek over zelfmoord. Maar dat is niet het enige waar dit boek over gaat. Want dit boek gaat ook over jezelf zijn en geaccepteerd worden door anderen. Want ook al bestaat dit boek maar uit iets van tweehonderd bladzijdes, verscheurt dit boek je hart in kleine stukjes en laat het je anders denken over de wereld.

Ik geef je de zon

Ik Geef Je de Zon van Jandy Nelson

En natuurlijk zit dit boek in deze lijst. Ik Geef Je de Zon is (op dit moment) mijn lievelingsboek en toevallig (eigenlijk helemaal niet) is het ook nog eens een super mooi boek. Dit boek gaat over een tweeling, Noah en Jude, hun relatie met elkaar, met anderen, hun familie, vrienden, leven, geheimen, kunst en alles wat je kunt verzinnen. Ik Geef Je de Zon gaat over alles. En daarom is het zo bijzonder en mooi. En de schrijfstijl is ook wonderlijk, natuurlijk. Ik wil niet te onbeleefd voorkomen, maar LEES DIT BOEK.

Welke boeken moet iedereen volgens jou gelezen hebben?

Reacties

  1. Alleen Ik geef je de zon heb ik nog niet gelezen uit dit rijtje! Mooie boeken heb je gekozen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat moet je echt doen! En dank je wel, maar ja, het moesten ook boeken zijn die het waard waren om ook door niet-lezers gelezen te worden. :)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts