Recensie: Schuilplaats (Mickey Bolitar #1)

Verschenen: 2 juli 2012
Pagina's: 256
Uitgever: Boekerij
Originele titel: Shelter
Prijs: 17,99

De Bolitarfamilie heeft er een speurder bij! Voor het eerst schrijft Harlan Coben voor de jeugd.

Dat Myron Bolitar een niet al te goede relatie met zijn broer had, was al duidelijk. Dus wat moet hij als zijn neefje, Mickey, onder zijn toezicht wordt geplaatst? Voor Mickey Bolitar kan het leven niet veel ellendiger worden. Nadat hij zijn vader heeft zien sterven en zijn moeder in een afkickkliniek is opgenomen, moet hij bij zijn wereldvreemde oom Myron gaan wonen en tot overmaat van ramp moet hij ook nog naar een andere school!

Een nieuwe school betekent nieuwe vrienden en nieuwe vijanden. Gelukkig voor Mickey betekent het ook een fantastische nieuwe vriendin, Ashley. Het lijkt erop dat Mickeys leven eindelijk weer in de lift zit - totdat Ashley spoorloos verdwijnt. Maar Mickey is niet van plan om nog iemand kwijt te raken en besluit Ashleys spoor te volgen. Zijn zoektocht leidt hem naar een huiveringwekkende onderwereld en hij komt erachter dat Ashley niet is wie ze beweerde te zijn. En datzelfde geldt voor zijn overleden vader. Als snel ontdekt Mickey een samenzwering die zo schokkend is dat zijn schoolzorgen erbij in het niet vallen. Het leven zoals hij dat kende, komt volledig op losse schroeven te staan...

Toen ik een keertje in de bibliotheek een boek van Harlan Coben moest opruimen (want ja, ik werk in de bieb, hoe cliché) zag ik dat een van zijn boeken ge-blurbt was door Rick Riordan. Als Rick Riordan-fan moest ik dat boek natuurlijk gaan lezen. En dat boek waar ik het over heb is natuurlijk dit boek, Schuilplaats

Omdat ik nooit een boek heb gelezen van Harlan Coben, kan ik niet zeggen of Mickey net zo geniaal is als Myron, of dat de schrijfstijl minder is of niet, of dat het verhaal minder indrukwekkend is. Ik heb geen boeken waarmee ik dit boek kan vergelijken, dus probeer ik Schuilplaats zo goed mogelijk te beoordelen met mijn ervaring met jeugdthrillers.

Schuilplaats heeft voor een jeugdboek (oftewel Young Adult-boek) een prima schrijfstijl: niet te moeilijk, maar ook niet te makkelijk. Ook is Mickey een leuke verteller. Hij is gewoon de thriller-versie van Percy Jackson. Geen wonder dat Rick dit boek heeft ge-blurbt.

Het verhaal is niet super geweldig, maar voor een beginnend thriller-lezer een prima boek om mee te beginnen. Maar ja, van een YA-boek in dit genre had ik ook niet beter verwacht.

Wat ik niet echt begrijp is de cover. Oké, dat die jongen Mickey moet voorstellen snap ik ook wel, en dat thrillers vaak van die donkere covers hebben ook, maar waarom een jongen met een hoodie voor een muur? Dat het iets jeugdigs uitstraalt snap ik, maar er kon op z'n minst iets meer achtergrond zijn. Maar ja, het gaat om het verhaal en niet om de cover.

Schuilplaats is een boek dat ik aanraad aan degenen die nieuwsgierig zijn naar het thriller-genre. Ik denk niet dat Myron Bolitar-fans deze boeken echt geweldig zullen gaan vinden, maar voor de jeugdige lezer is dit een prima start.
Ik ben in ieder geval benieuwd naar de volgende boeken in deze serie.

Heb jij Schuilplaats gelezen?