Evenement: YALFest NL 2016

Op 24 april was het zover: ik zou naar YALFest NL 2016 gaan!



Dit evenement, waar ik al voor begon te sparen in september, werd gehouden in De Winkel van Sinkel in Utrecht.

Voor degenen die nog niet weten wat YALFest is: YALFest (Young Adult Literature Festival) is een Young Adult-boekenfestival georganiseerd door Best of YA en Blossom Books. Bij dit evenement zijn er buitenlandse schrijvers (voornamelijk Amerikaanse en Britse) uitgenodigd. Verder zijn er workshops en een heleboel boeken die staan te wachten om gekocht te worden.

In ieder geval stond ik vanochtend vroeg op, om Carry On uit te lezen (wat helaas niet lukte, ik kwam tot halverwege de epiloog) en daarna was ik op weg naar Utrecht.

Net iets over elfen kwam ik aan (nadat ik een boel cosplayers had gezien op Utrecht Centraal die naar Elfia gingen) bij De Winkel van Sinkel en na een tijdje wachten was ik binnen (er stond namelijk een lange rij voor de deur). Ik kreeg een goodiebag (met een boek dat ik eigenlijk van plan was om te kopen, dus jee!) en daarna stond ik in de zaal waar de panel zou worden gehouden met de zeven buitenlandse schrijvers.


Ik had afgesproken met een vriendin (die ik overigens al een lange tijd niet had gezien, dus YALFest was extra leuk) en na een tijdje de zaal rond te hebben gezocht zaten we te wachten tot de schrijvers het podium op zouden gaan.

En toen was de tijd aangebroken: daar kwamen ze!

Dit waren de schrijvers die dit jaar waren uitgenodigd:
Becky Albertalli van Simon vs. de Verwachtingen van de Rest van de Wereld
Arwen Elys Dayton van Seeker
Tom Ellen van Lobsters
Lucy Ivison van Lobsters
Tahereh Mafi van Vrees Me
Stephanie Perkins van Anna & de French Kiss
Ransom Riggs van De Bijzondere Kinderen van Mevrouw Peregrine

Als eerste werd er een panel gehouden, waar de presentator, Bart Boonstra, de schrijvers vragen stelde. Daarna was er een quiz, waar Ransom Riggs de winnaar van werd, en als laatste mocht het publiek nog vragen stellen aan de schrijvers. Dit programma was erg leuk. Niet te lang en niet te kort. Gewoon precies goed.


Hierna werd onze lunch uitgedeeld en gingen we naar de boekwinkel. Het duurde een tijdje, omdat er een heleboel mensen waren. Echt, ontzettend veel. Hier kocht ik de boeken die ik al een tijd wilde kopen, samen met een paar nieuwe (die pas op 25 april te koop waren).

Nadat ik mijn geld had besteed ging ik in de rij staan voor het fotomoment met de schrijvers. Wat ik ontzettend jammer vond was dat er geen tijd was om de schrijvers te praten. Alleen een vlugge hello was mogelijk. Ik had namelijk graag met Arwen hebben gepraat over haar geniale boeken en met Tahereh en Becky (want zij is gewoon de schattigste persoon ter wereld).

Nu heb ik deze schrijvers wel gezíén, maar dat was het ook wel. De mensen die YALFest organiseerden had hen beter aan een lange tafel kunnen zetten waar je als lezer dan in de rij moest sluiten en dan kreeg je je boeken én gepersonaliseerd gesigneerd én kon je kort een praatje maken met de schrijvers. Een beetje net zoals Veronica Roth. Je staat dan wel lang in de rij, maar je krijgt er ook wel wat voor terug.


Het fotomoment was super kort, dus gingen we naar de Fotodoos, oftewel de photo booth. En daarna haalden we posters (de Best of YA-magazine's waren helaas op, net zoals de Hof van Doorns en Rozen-boekenleggers). En toen was het tijd voor mijn workshop.

Ik had de kalligrafie-workshop. De reden? Omdat ik het er cool uit vond zien en het niet kon. Uiteindelijk kan ik het nog steeds niet, maar weet ik wel wat ik moet doen als ik wil proberen.


In ieder geval liep de workshop niet helemaal vlekkeloos. De YouTube-filmpjes die bij de presentatie zaten konden namelijk niet afgespeeld worden. Verder was er eigenlijk niet echt iets bijzonders. Nou ja, ik mocht een gum gebruiken die de vorm van een @ had. Ongelooflijk.

Na de workshop ging ik nog even langs Cristine Cracco, die een tekening van mij maakte en daarna gingen we naar huis.


De hele dag door zag ik ontzettend veel bloggers, maar durfde ik er eigenlijk geen aan te spreken, omdat zij mij niet kenden. De enige mensen met wie ik wel een praatje maakte of hallo zei waren Joost en Eline.


Deze dingen zaten in de goodiebag (tijdens het evenement had ik nog wat extra dingen gepakt). Het enige waar ik niet zo blij mee ben zijn de bookplates. Ze zijn wel leuk, dat wel, maar ik durf ze niet in mijn boeken te plakken...

En wat ik ook jammer vond was dat de boeken van de schrijvers die aanwezig waren niet gesigneerd waren. Zoals Traveler en Lola & de Boy Next Door...

Of ik deze dag ontzettend veel plezier heb gehad? Nou en of! En of ik naar YALFest NL 2017 ga? Nou en of! Ik heb wel nog veel te doen, want ik heb nog geen boeken gelezen van de schrijvers die volgend jaar komen, maar vervoer heb ik al geregeld, want volgend jaar wordt het georganiseerd in Aalsmeer! Helaas moet ik dan met de fiets, maar in ieder geval heb ik al vervoer! Nu nog een kaartje. :)

Ben jij naar YALFest NL 2016 gegaan?

Reacties

Populaire posts