Recensie: X-Men: Days of Future Past (X-Men #7)

Acteurs: Patrick Stewart, Ian McKellen, Hugh Jackman
Serie: X-Men #7 van Marvel
Genre: Actie, Avontuur, Science-Fiction
Verschenen: 2014
Duur: 127 minuten
Cijfer: 8,0 of 5/5 sterren

Het ultieme X-MEN ensemble, met een cast bestaande uit o.a. Hugh Jackman, Michael Fassbender, Jennifer Lawrence en Halle Berry, vecht gezamenlijk voor het voortbestaan van hun soort in X-Men: Days of Future Past. Wanneer de mutanten worden opgejaagd door Sentinels, robots die alles en iedereen in hun weg vernietigen, bedenken zij een laatste redmiddel: ze sturen Wolverine terug in de tijd om de allesvernietigende oorlog te stoppen voordat deze kan beginnen. Samen met hun jongere alter-ego'suit X-Men: First Class, bundelen de mutanten hun krachten in een episch gevecht dat het verleden zal veranderen en daarmee hun toekomst zal redden.

Sinds ik X-Men: The Last Stand en X-Men: First Class op tv zag ben ik een grote fan van deze serie. Ik zeg maar dat ik fan ben van de films, want ik wil de fans van de comics niet beledigen (die heb ik namelijk nog niet gelezen). Toen ik deze film voor 3,33 euro scoorde bij de Media Markt kon mijn dag niet meer stuk.

Door CinemaSins vroeg ik me ook af waarom Kitty opeens twee gaves had, maar toen de film begon zette ik mijn vragen aan de kant en genoot ik van de film.

Omdat ik een grote fan ben van mutanten - kijk maar welke series ik geweldig vind: Vrees Me van Tahereh Mafi. Zitten mutanten in. Gone van Michael Grant. Zitten mutanten in. En dan X-Men. Zitten mutanten in - kon ik niets anders doen dan van deze film houden. Dat zorgde er eigenlijk ook voor dat ik niet echt een mening over deze film heb. Het kan niets anders dan goed zijn, toch?

Over het acteer werk valt niets te zeggen. Die is in orde. Ik kreeg niet het gevoel dat ik altijd krijg als ik Shadowhunters zit te kijken, dus met die acteurs zit het wel goed. Wel zat ik de hele tijd als er personages geïntroduceerd werden op en neer te springen van blijdschap, omdat ik ze allemaal kende. Nou ja, bijna allemaal. Ik vond het wel leuk om Lucas Till terug te zien (kijk maar eens naar You Belong With Me van Taylor Swift. Jep, dat is hem.), Peter Dinklage van Game of Thrones, Nicholas Hoult van Warm Bodies (en wat was hij toch schattig in About a Boy...) en natuurlijk Jennifer Lawrence, de tribuut van district 12! En voor de mensen die niet weten wie dat is: Katniss Everdeen van The Hunger Games.

Net zoals in de Fallen-serie van Lauren Kate reizen de hoofdpersonen in de tijd. Maar in tegenstelling tot die boeken raakte ik in deze film niet in de war. Gelukkig niet! Ik had wel een paar momenten dat ik de tijdlijn door de war haalde, omdat die van deze film een beetje anders is dan die van X-Men: The Last Stand.

Het verhaal was vlot, en ik heb me geen moment zitten vervelen. Maar ja, ik denk ook niet dat ik dat zou doen bij een Marvel-film. Oké, misschien wel bij Iron Man, maar die films heb ik nooit leuk gevonden. Behalve de derde misschien...

O, en voor ik het vergeet. In het begin had ik een beetje het gevoel dat deze film misschien op The Avengers: Age of Ultron zou lijken door de robots, maar dat is gelukkig niet zo. Dus laat je daardoor niet tegenhouden als je dat ook dacht.

X-Men: Days of Future Past is een spannende film in de X-Men-serie die iedere Marvel-fan ooit gezien moet hebben, maar dit slaat eigenlijk nergens op, want als je een fan was zou je deze film al lang hebben gezien. Voor de mensen die nog niets weten over X-Men raad ik aan om niet met deze film te beginnen als je er nog nooit een gezien hebt. Je zult niet begrijpen wie iedereen is, want er worden geen mensen in deze film voorgesteld, en dat is voor de onwetenden erg irritant is gebleken. Ik heb bewijs.

Heb je deze film gezien? In mei komt het vervolg uit, X-Men: Apocalypse, dus je hoeft niet zo lang te wachten op het vervolg. Ik ga die film in ieder geval kijken, want X-Men!

Enne, vergeet niet om de hele aftiteling te kijken, want het is een Marvel-film. En wat hebben Marvel-films bijna altijd? Precies, een scene na de aftiteling!

Heb jij X-Men: Days of Future Past gezien?