Ik herlees boeken

Af en toe heb ik er zin in: het herlezen van boeken. Maar is dat niet zonde van mijn tijd? Want er staan nog honderden andere boeken op mijn lijst, wachtend om gelezen te worden. Eigenlijk wel, maar toch. Soms is het fijn om weer bij bepaalde personages te zijn, om hun avontuur weer mee te maken.

Er zijn drie redenen waarom ik een boek herlees.

1. Ik heb een boek gekocht dat ik al ooit heb gelezen, maar om het niet "nieuw" te laten zijn, lees ik ze weer.

Stel, ik heb een boxset gekocht, waarvan ik alle boeken al heb gelezen. Maar omdat ik ze niet ongelezen in de kast wil zetten, lees ik ze weer. Of gewoon omdat ik een deel in die serie niet heb gelezen en ze daarom opnieuw lees. Dit heb ik gedaan bij De Hongerspelen van Suzanne Collins (waarvan ik boek één trouwens ook voor school moest lezen) en De Iron Fey van Julie Kagawa (ik had deel drie nog niet gelezen). Of dan heb ik een serie gekocht waar ik alleen het eerste boek heb gelezen. Die lees ik dan ook, zoals ik deed bij De Avonturen van de Familie Kane van Rick Riordan.

2. Ik verveel me en kan het verhaal niet meer herinneren van het boek, dus herlees ik ze.

Soms heb ik niks te doen. Nou ja, ik kan wel een nieuw boek starten, maar daar heb ik dan geen zin in. Dan besluit ik om een boek te herlezen. Dit heb ik bijvoorbeeld gedaan bij Stad van Beenderen van Cassandra Clare. Ik kon niets van het verhaal herinneren, dus pakte ik het boek uit de kast en begon ik het te lezen.

3. Ik heb zin om het boek weer eens te lezen.

Soms houd ik superveel van een bepaald boek, dat ik ze herlees, omdat ik er zin in heb. Vaak herlees ik niet alles, maar mijn favoriete stukjes. Dit heb ik gedaan bij Seeker van Arwen Elys Dayton, De Selectie van Kiera Cass, Het Huis van Hades en Het Bloed van Olympus van Rick Riordan. Soms herlees ik wel het hele boek. Dit heb ik gedaan bij de Harry Potter-serie van J.K. Rowling en Ik Geef Je de Zon van Jandy Nelson.

Een serie die in al deze categorieën past is de Silber-trilogie van Kerstin Gier. Ik wilde ze niet ongelezen in de kast hebben staan, want dat vond ik zonde. Mijn moeder had ze niet voor niets voor mij gekocht voor Kerstmis. Ten tweede kon ik amper iets herinneren van het verhaal en ten derde had ik zin om weer in de wereld van Liv te duiken.

Op dit moment zit ik te denken of ik List en Leugens wel of niet wil herlezen. Aan de ene kant vind ik het een te gek verhaal, maar aan de andere kant vraag ik me af of het niet te vroeg is, aangezien het vervolg pas in september uitkomt.

Herlees jij boeken?

Reacties

  1. Ik herlees ook heel graag boeken. Inderdaad als ik ze koop nadat ik ze al gelezen heb als ebook of uit de bibliotheek, maar ook gewoon wanneer ik zin heb om het verhaal opnieuw te beleven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dan zijn er soms mensen die nog nooit iets hebben herlezen... :(

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts