Recensie: De Kroon van de Tearling (The Queen of the Tearling #1)


25049069
Titel: De Kroon van de Tearling
Auteur: Erika Johansen
Serie: The Queen of the Tearling #1
Genre: Fantasy
Verschenen: 10 maart 2015
Pagina's: 446
Uitgever: Boekerij
Originele titel: The Queen of the Tearling
Illustraties: Kaart op pagina 6, Rodica Prato
Bindwijze: Paperback
Prijs: 19,99
Cijfer:  8,5 of 4/5 sterren

Op haar negentiende verjaardag begint troonopvolgster Kelsea aan een gevaarlijke reis naar de burcht waar ze ooit werd geboren. Ze komt haar troon opeisen. De Rode Koningin tiranniseert het buurland Mortmesne al decennia en Kelseas oom wordt gezien als haar marionet. Hij regeert over het koninkrijk.

Kelsea draagt het Juweel van de Erfgenaam, een ketting met immense magische krachten. Ze wordt beschermd door de gardisten van de koningin, die onder leiding staan van de raadselachtige en toegewijde Lazarus. Kelsea zal de wachten nodig hebben om te overleven, want haar vijanden zetten duistere moordenaars en duivelse bloedmagie in om te voorkomen dat zij gekroond zal worden...


Dit boek had ik al vaak voorbij zien komen bij BookTubers en had ik het onmiddelijk op mijn nog-te-lezen-lijstje gezet. Niet zo lang geleden kwam ik in de bibliotheek en rara welk boek zag ik toen? Precies, dit boek. Natuurlijk nam ik het meteen mee.

De Kroon van de Tearling begint op het moment dat de gardisten Kelsea ophalen en haar meenemen naar Nieuw Londen, waar ze zal worden gekroond. In het begin lijkt het verhaal erg simpel, maar naarmate je verder leest, kom je erachter dat er tientallen, nee, honderden problemen zijn. En het worden er steeds maar meer.

De eerste tweehonderd pagina's waren voor mij erg moeizaam. Ik kwam maar niet in het verhaal. Eerder had ik gehoord dat dit boek erg langdradig was, en daar moet ik gelijk in geven. Die langdradigheid is de enige reden dat De Kroon van de Tearling maar vier sterren verdiend. Anders had het vier komma vijf sterren verdiend en misschien zelfs vijf!

De worldbuilding is in dit boek niet echt gedetailleerd, maar misschien komen we er meer over te weten in het tweede boek. De personages zijn in ieder geval wel erg interessant. Ze zijn mysterieus, hebben geheim na geheim (zelfs de hoofdpersoon, Kelsea, ken je niet helemaal) en alles wat in dit verhaal gebeurd is gewoon perfect. Als je van actie houdt en boeken over het heersen van koninkrijken, ben je aan het goede adres, maar als je een echte romanticus bent, moet ik je helaas wegsturen. Het romantiek-gehalte van dit boek is 1%. Hoe het met boek twee zit weet ik niet, maar als je op zoek bent naar een romantische fantasy-boek, raad ik je dit boek af.

Veel meer kan ik niet meer over De Kroon van de Tearling zeggen. Het is een boek dat je ooit gelezen moet hebben, maar waar je wel de tijd voor moet nemen, een beetje zoals In de Ban van de Ring. Dit boek in één dag uitlezen... Als je dat lukt, krijg je van mij een groot applaus.

Heb jij De Kroon van de Tearling gelezen?

Reacties

Populaire posts