Mijn favoriete uitgevers

Vroeger lette ik hier niet zo op, maar de laatste tijd kijk ik steeds welke uitgever het boek heeft gepubliceerd (alleen voor Nederlandse boeken, want van de Engelse zijn er heel veel van). Of eigenlijk ben ik meer van: O, die uitgever is geweldig, dus ik ga dat boek kopen! Eens in de week neem ik ook hun catalogi door, die ik ondertussen al iets van vijf keer heb gelezen. *zucht* Ik moet echt  iets gaan doen met mijn leven dan catalogi doorbladeren. Ik heb een top drie Nederlandse uitgevers, dus laten we snel beginnen...


3. Luitingh-Sijthoff

Sinds ik de Star Wars Trilogie van George Lucas heb gekocht, ben ik een fan van deze uitgever. Eerder had ik De Vuurwens van Amber Lough gelezen, maar lette ik niet echt op de uitgever. Na Star Wars opeens wel. Toen ik zag dat ze Ontworteld hadden gepubliceerd wist ik het: ik hield van deze uitgeverij. Waarom dat zo snel ging weet ik niet, maar sinds ik Lockwood & Co. heb gelezen, ben ik onafscheidelijk geraakt met L.S. Op dit moment zit ik te wachten op de release van Rebel in de Woestijn van Alwyn Hamilton. Die komt uit in april.


2. Best of YA ( van Unieboek Spectrum met o.a. Van Goor)

De bekendste series zijn allemaal door Unieboek Spectrum uitgegeven, die bekender is onder de naam Best of YA en Van Goor. Neem De Hongerspelen als voorbeeld, of Inwijding. Maar ook Percy Jackson kan er wat van en natuurlijk Seeker van Arwen Elys Dayton.
Ik heb niet zoveel boeken waar het logo van Best of YA opstaat (alleen maar één, namelijk Seeker), maar ik heb wel heel veel boeken gelezen die door hen zijn gepubliceerd. Op dit moment verheug ik heel erg op Hof van Doorns en Rozen van Sarah J. Maas, De Appeltaart van Hoop van Sarah Moore Fitzgerald en niet te vergeten: Traveler van Arwen Elys Dayton!


1. Blossom Books

Op nummer Ã©Ã©n hebben we natuurlijk Blossom Books. Ik denk dat zij de meest origineelste en meest mooie covers publiceren van heel Nederland (voor YA boeken. Heb je de cover van Witheet gezien? Afschuwelijk...) en ook de beste vertalingen hebben (hoewel dat meestal aan de vertaler ligt en niet aan de uitgever, maar kijk dan naar die vertaling van Ik Geef Je de Zon!).
Waar deze uitgeverij heel goed in is, is om minder bekende boeken te vertalen, waardoor ze toch een grote hit worden. Kijk bijvoorbeeld naar Lobsters, Project Persefone en Zac & Mia. Daar hoor ik amper iets over bij buitenlandse boekbloggers!
Ik verheug erg veel op De Afstand tussen Jou en Mij en Nimona, want die ik heel graag lezen. O, en niet te vergeten: Simon vs de Verwachtingen van de Rest van de Wereld! Zo, dat is denk ik de langste titel van een boek dat ik ooit heb gehoord. En dit boek is vandaag uitgekomen in de boekhandel!


Wat is jouw favoriete uitgever?

Reacties

Populaire posts