In de spotlights #2

Vorige maand startte ik met een nieuwe serie, waar ik iedere maand een minder bekend boek in de schijnwerpers zet. Zo hoop ik dat meer mensen ze gaan lezen, omdat ze niet zo bekend zijn in de Nederlandse boekenwereld.

Lees hier #1

Deze maand is het tijd voor De Zwijgster van Chahdortt Djavann

11972298

Titel: De Zwijgster
Auteur: Chahdortt Djavann
Genre: Literatuur
Verschenen: februari 2010
Pagina's: 115
Uitgever: Sirene
Originele titel: La Muette (Frans)
Bindwijze: Hardcover
Prijs: 7,25
Cijfer: 7,5 of 5/5

Waar gaat De Zwijgster over?

De jonge Fatemeh zit in de gevangenis, waar ze net te horen heeft gekregen dat ze over een paar dagen terechtgesteld zal worden. Ze besluit de tijd die ze nog heeft te besteden aan het opschrijven van haar verhaal. Een gevangenisbewaker bezorgt Fatemeh een schrift waarin ze haar schokkende relaas vastlegt.

In het Iran van de moellahs hebben de onverwoestbare liefde van een meisje voor haar stilzwijgende tante en de geheime relatie van deze tante met een man een fatale afloop. De Zwijgster is een roman die je niet meer vergeet en die alle vrouwen in Iran een stem geeft.

Waarom je De Zwijgster moet lezen

De Zwijgster heeft een nogal heftig verhaal. Ik moet er ook bij zeggen dat er verkrachting in voor komt, als waarschuwing.
Normaal komen boeken over meisjes in Iran niet vaak voor en geeft dit boek je een kijkje in hun wereld. Alle onderwerpen in De Zwijgster worden overigens amper besproken, dus is het nog interessanter.
 Het boek is niet zo dik, dus je hebt het zo uit. Ook is de schrijfstijl niet zo moeilijk (volgens mij is dit boek YA, maar dat weet ik niet zeker), maar is het niet geschikt voor jonge kinderen.

Wat vond ik het leukst aan dit boek?

Ik kan niet echt zeggen dat dit boek erg leuk was, maar wel erg mooi. Het mooist vond ik dat ik nooit eerder een boek als dit had gelezen en wat er ook nog bij komt is dat het over kinderhuwelijken gaat. Daar had ik ook nog nooit over gelezen, dus gaf De Zwijgster mij een hele nieuwe kijk op het Midden-Oosten.

Wat vind ik van de cover?

De cover is erg mysterieus. Het geeft niet veel over het verhaal weg, waardoor je, als je de achterkant niet leest, niet weet waarover het gaat. Je kan misschien nog raden dat het een dagboek is, door de sleutel en dat het een "oud" boek is. Ik vind de cover erg passend bij het verhaal, dus er hoeft geen coververandering te komen!

Hoe kwam ik aan dit boek?

Eens in de zoveel tijd heeft boekhandel Stevens een tafel waar allerlei boeken opstaan met heel veel korting. Ik zat die tafel af te struinen en toevallig zag ik De Zwijgster liggen. De titel trok onmiddelijk mijn aandacht en het is niet zo raar om te weten dat ik het boek mee naar huis nam.

Heb jij De Zwijgster gelezen?

Reacties

Populaire posts